Matkaoppaan täydennyskoulutus

Matkaoppaana työsi on pitää huolta kohteeseesi matkanneista matkailijoista. Yleensä matkaoppaiden tehtäviin kuuluu matkustajien vastaanottaminen lentokentällä, tervetulotilaisuuksien järjestäminen, yleinen asiakaspalvelu ja neuvonta matkan aikana sekä aktiviteettien ja retkien myynti ja toteutus.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi matkaoppaalle

Matkaoppaana on tärkeää, että olet hyvin asiakaspalvelukeskeinen ja teet parhaasi varmistaaksesi, että matkailijat saavat miellyttävän ja vaivattoman reissun ja nauttivat lomistaan. Työssäsi kohtaat monenlaisia ​​ihmisiä ja sinun pitää pystyä palvelemaan kaikkia esimerkillisellä tavalla. Jos haluat saada tukea tähän, asiakaspalvelukurssit voivat auttaa. Asiakaspalvelukoulutusten joukosta löydät omat erikoiskurssinsa esimerkiksi sähköpostiasiakaspalveluun ja haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden kohtaamiseen.

Kielitaito on tärkeä työväline matkaoppaalle. Paikallista kieltä on hyvä osata ainakin hieman ja englannin kielen taito välttämätöntä. Ruotsin osaamisesta on aina hyötyä ja sitä arvostetaankin lähes poikkeuksetta asiakaspalvelutöissä. Kielikouluttajat räätälöitävät mielellään kielikurssejaan osallistujan tarpeiden mukaan ja suunnittelevat sisällön tukemaan osallistujan työssään tarvitsemaa sanastoa.

On tärkeää, että matkustajat eli asiakkaat voivat kokea luottavansa matkaoppaaseensa. Luottamusta rakennat paitsi laadukkaalla asiakaspalvelulla ja hyvällä paikallistuntemuksella, mutta myös vakuuttavalla olemuksella ja hyvillä esiintymistaidoilla. Esiintymisen ja äänenkäytön koulutukset ohjaavat oikeaan suuntaan – esiinnythän työssäsi monissa eri tilaisuuksissa, kuten tervetulotilaisuuksissa ja retkillä. Jos työskentelet esimiehenä tai esimerkiksi opastiimin vetäjänä, kannattaa esimieskoulutusten tarjontaa katsoa sillä silmällä.

Matkaopas tarvitsee monipuolista osaamista

Retkibussit, lentokentät, nähtävyydet ja hotellit – matkaoppaan työ on liikkuvaista. Toki työhön kuuluu myös rauhallisempi vaihde eli toimistotyö. Yleisimmin tämä tarkoittaa päivystystyötä, sähköposteihin vastaamista, tiedonhakua, materiaalien hankintaa ja niin edelleen. Toimistotyökalujen on siis syytä olla hallussa. Apunasi tässä on toimisto-ohjelmien täydennyskouluttajat.

Matkaoppaana pääset tarjoamaan matkailijoille elämyksiä lomareissuaan elävöittämään. Myyt matkustajille erilaisia palveluita, kuten retkiä ja aktiviteetteja, joilla he saavat enemmän irti lomastaan. Matkaoppaalta edellytetään siis myös hyviä myyntitaitoja. Myynnin kursseja on saatavilla aina perusteista edistyneempään tasoon.

Päivät saattavat olla pitkiä, tehtäviä olla laidasta laitaan ja välillä voi joutua tekemään töitä yöaikaankin. Joskus työ voi olla stressaavaa, ja sinun täytyy pystyä suunnittelemaan ajankäyttöäsi jäårkevästi. Jos haluat entistä paremmin hallita stressiä tai suunnitella työpäivääsi, henkilökohtaisen tehokkuuden, ajanhallinnan tai stressinhallinnan kurssit voivat sinulle kuin nenä päähän.

Kiinnostaako täydennyskouluttautuminen?

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Ota selvää työpaikkasi osaamisen kehittämiseen liittyvistä käytännöistä.  Sinulla voi hyvinkin olla mahdollisuus käyttää muutama työpäivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Sinua saattaa kiinnostaa myös