Täydennyskoulutusta IT-tukihenkilölle

Täydennyskoulutusta mikrotukihenkilölle, Uraopas

IT-tukihenkilö tai mikrotukihenkilö selvittää vikatilanteita sekä neuvoo käyttäjiä tietotekniikan ja tietoliikenteen alueilla. IT-tukihenkilö asentaa tietokoneita, niiden oheislaitteita, verkkoja ja ohjelmistoja. Lisäksi hän ylläpitää niitä päivittämällä uusimmat ohjelmistoversiot.

Mikrotukihenkilöt työskentelevät tietotekniikan palvelutuotantoyrityksien lisäksi muidenkin toimialojen yrityksissä sekä valtion, kuntien ja järjestöjen palveluksessa. Ammatti on tärkeä, sillä nykyaikaiset työympäristöt ovat riippuvaisia tietotekniikan ja tietoliikenteen sujuvasta toiminnasta.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi mikrotukihenkilölle

IT-tukihenkilönä sinun on tunnettava laitteistot, ohjelmistot ja liikenneverkot kuin omat taskusi. Tekniikka kehittyy nopeasti, joten täydennyskoulutus uusimmista ominaisuuksista auttaa työskentelyäsi.

Asiakaspalvelu on keskeinen osa työtäsi. Kohtaamasi käyttäjät saattavat tuntea turhautumista, sillä heillä ei välttämättä ole samaa teknistä ymmärrystä kuin sinulla. Taklaa haastavatkin palvelutilanteet kouluttautumalla asiakaspalvelun huipuksi.

Mikrotukihenkilön työ sisältää neuvontaa ja opastusta. Voit löytää sopivia työkaluja pedagogiikan ja vuorovaikutuksen koulutuksista. Toisinaan annat neuvoja puhelimitse. Puhelinkeskusteluihin löydät apua puhelinmyynnin koulutuksista.

Työpäiväsi ovat vaihtelevia ja välillä kiireisiä. Jos olet altis stressille, voit löytää ratkaisun stressinhallinnan koulutuksesta. Ajanhallinnan ja henkilökohtaisen tehokkuuden koulutukset auttavat suunnittelemaan työskentelyä.

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Tekniikat ja teknologiat kehittyvät nopeasti, mikä edellyttää jatkuvaa täydennyskoulutusta. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit kehittyä entistäkin paremmaksi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Työllistyminen tieto- ja viestintätekniikan alalle näyttää pitkällä aikavälillä hyvältä. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikkialla, mikä lisää kysyntää alan tuotteille ja palveluille.

Teknologiateollisuuden yrityksissä tarvitaan osaajia muun muassa tuotannon, huollon, kunnossapidon, ylläpidon, asiakastuen, myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Teknologiateollisuudet työllistävät erityisesti yliopistoista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita tekniikan ja tietotekniikan osaajia.

Liittyvät ammatit: IT-teknikko

Lähteet: ammattinetti.fi