Täydennyskoulutusta neuropsykiatriselle valmentajalle

Täydennyskoulutusta neuropsykiatriselle valmentajalle, Uraopas

Neuropsykiatristen valmentajien yhdistyksen mukaan neuropsykiatrinen valmennus eli NEPSY-valmennus on ohjauksellinen ja tavoitteellinen kuntoutusmenetelmä, jonka tarkoituksena on tukea arjen ja elämänhallinnan taitoja, myönteisten toimintatapojen kehittymistä ja myönteisen elämänpolun muodostumista.

Neuropsykiatrisen valmennuksen asiakkailla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Tyypillisiä neuropsykiatrisia oreyhtymiä ovat ADHD, ADD, Aspergerin syndrooma ja Touretten oireyhtymä. Neuropsykiatrisen valmennuksen perustana on kielellinen kommunikaatio, joka edellyttää asiakkailta riittäviä kykyjä havainnoida ja arvioida toimintaansa.

Neuropsykiatrista valmennusta voi harjoittaa siihen koulutuksen saanut sosiaali-, terveys- tai opetusalan ammattilainen. Neuropsykiatrinen valmennus ei ole Valviran valvomaa toimintaa eikä neuropsykiatrinen valmentaja tai Nepsy-terapeutti ole suojattuja ammattinimikkeitä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi neuropsykiatriselle valmentajalle

Neuropsykiatrinen valmentaja tekee avustavaa ohjaustyötä, joka edellyttää ymmärrystä, empatiaa sekä luottamuksellisen suhteen rakentamista asiakkaaseen. Menetelmän perustana on kommunikaatio, joten hyvät sosiaaliset taidot ovat välttämättömiä. Tarjolla on paljon koulutusmahdollisuuksia vuorovaikutus-, neuvottelu- ja asiakaspalvelutaitojen kehittämisestä kiinnostuneille.

Neuropsykiatrinen valmennus voidaan toteuttaa ratkaisukeskeisillä menetelmillä. Katso tarjolla olevat ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan suuntautuvat koulutukset ja löydä käytännön työkaluja innostamiseen, motivointiin ja ongelmien ratkaisuun. Jos olet empaattinen ja sinun on haastavaa palautua työpäivästäsi, stressinhallinnan ja mindfulnessin täydennyskoulutukset voivat tarjota sopivia rauhoittumistekniikoita.

Jos toimit yksityisenä ammatinharjoittajana, tarvitset tietoa yrittäjyydestä. Tarjolla on laajempia yrittäjyyden ammattitutkintoja, joissa pääset kehittämään toimintaasi kokonaisvaltaisesti. Vaihtoehtoisesti voit opiskella yrittäjyyden eri osa-alueita, kuten kirjanpitoa, verotusta, markkinointia tai laskentatointa. Myös itsensä johtamisen koulutukset sopivat yrittäjille.

Jos työskentelet osana tiimiä, tarvitset yhteistyötaitoja. Toimivalla tiimipelillä tuotte eri näkemykset yhteen moniammatillisessa työyhteisössä. Koulutukset auttavat hyödyntämään tiimin jäsenten vahvuuksia, ennaltaehkäisemään ristiriitoja ja parantamaan yhteishenkeä. Voit osallistua koulutukseen itsenäisesti tai yhdessä työporukkasi kanssa.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Kiinnostus terveyteen ja liikuntaan on kasvussa, mikä on positiivista terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Terveyspalvelut työllistävät eniten julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla ja erilaisten järjestöjen parissa ulkomailla. Monet terveydenhuoltoalan ammattilaiset työskentelevät ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Työllistymistilanne terveydenhuoltoalalla on hyvä joitain alueellisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Väestön ikääntymisen ja eläköitymisen myötä terveydenhuoltoalan ammattilaisille on kysyntää lähitulevaisuudessa.

Liittyvät ammatit: psykoterapeuttipsykologi

Lähteet: neuropsykiatrisetvalmentajat.fi, kirsiconsulting.fi