Täydennyskoulutusta palomiehelle

Täydennyskoulutusta palomiehelle, Uraopas

Palomies tekee ennaltaehkäisevää työtä estääkseen tulipalojen syttymistä ja vähentääkseen ihmis-, ympäristö- ja omaisuusvahinkoja. Palomiehet työskentelevät alueellisten pelastuslaitosten paloasemilla eri puolilla Suomea.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi palomiehelle

Merkittävä osa palomiehen työstä on hälytyksiin valmistautumista. Palomiehet tekevät myös hallinnollista työtä, kuten paloturvallisuudesta luennointia kouluissa ja työpaikoilla. Saadaksesi yleisösi innostumaan ja omaksumaan viestisi, voit käydä esiintymistaitojen täydennyskoulutuksessa tai PowerPoint-kurssilla.

Palomiehenä sinun tulee pysyä rauhallisena paineen alla. Stressinhallintakoulutus auttaa sinua ymmärtämään järkyttyneitä ihmisiä ja rauhoittamaan hermojasi. Sinun täytyy tuntea perustason sairaankuljetustehtävät ja tietyt hoitotason toimenpiteet. Ensiapukurssilla opit arvioimaan potilaan tilan ja tarttumaan toimiin. Voit kerrata ja kehittää ensiaputaitojasi ensiavun jatkokoulutuksissa.

Palomiehenä ajat raskaita erikoisajoneuvoja, kuten säiliöautoa, konetikasautoa ja nostolava-autoa. Käytät myös ajoneuvojen laitteita onnettomuuspaikalla, joten työsi edellyttää hyvää vartalon ja lihasvoiman hallintaa. Oppiaksesi lisää itsehuollosta ja kestävyyden kehittämisestä, voit harkita personal trainereille suunnattuja koulutuksia. Nämä kurssit usein sopivat kaikille omasta kunnosta ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Palomiehen on noudatettava esimiehensä käskyjä epäröimättä, mutta kyettävä myös itsenäiseen päätöksentekoon. Itsensä johtamisen kurssit kehittävät taitojasi toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Pelastustoimeen kouluttautuneet työllistyvät hyvin. Työllisyyttä edistää laki, joka velvoittaa kuntia säilyttämään tarvittavan pelastuslaitoksen lähtövalmiuden. Ala työllistää myös pelastusopistossa, sisäasiainministeriön pelastusosastolla ja aluehallintoviraston pelastusosastolla. Ammattilaisia on siirtymässä eläkkeelle ja muihin tehtäviin, joten alalle syntyy uusia työpaikkoja.

Lähteet: ammattinetti.fi