Täydennyskoulutusta palvelumuotoilijalle

Täydennyskoulutusta palvelumuotoilijalle, Uraopas

Palvelumuotoilija kehittää, ideoi ja suunnittelee palveluja muotoilun keinoin. Palvelumuotoilijan tehtävänä on suunnitella palvelu ja palvelukokemus vastaamaan käyttäjien tarpeisiin sekä edistämään palveluntarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Työn tavoitteena voi olla asiakaskokemuksen kehittäminen, prosessien tehostaminen tai uusien palveluiden ja markkinoiden löytäminen.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi palvelumuotoilijalle

Palvelumuotoilija hallitsee palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työvälineet. Oman alan kehityksen seuraaminen ja täydennyskoulutus on välttämätöntä. Muista siis katsoa tarjolla olevat palvelumuotoilun täydennyskoulutukset.

Palvelumuotoilijan on hahmotettava palveluntarjoajan tarpeet. Ymmärtääksesi heidän näkökulmiaan paremmin, voit kehittää neuvottelu-, vuorovaikutus- ja tiimityötaitojasi. Lisäksi palvelumuotoilija asettuu palvelun käyttäjän asemaan. Toiminta perustuu asiakaslähtöiseen ajatteluun, joten voit perehtyä asiakaspalveluun ymmärtääksesi millaisia kokemuksia käyttäjät odottavat.

Työn tavoitteena voi olla myös palveluntarjoajan liiketoiminnallisten tavoitteiden edistäminen. Tehtävässä onnistuminen edellyttää liiketoiminnan ymmärrystä. Tarjolla onkin reilusti liiketoiminnan eri osa-alueisiin suuntautuvia koulutuksia.

Palvelumuotoilija tarvitsee usein prosessin- ja projektinhallinnan taitoja. Ohjaa projektisi maaliin hankkimalla tuoreimmat tiedot projektinhallinnan strategioista. Myös henkilökohtaisen kehityksen ja ajanhallinnan koulutukset tarjoavat käytännön työkaluja projektien organisointiin.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Muotoilualalla esiintyy työttömyyttä, sillä alalle on kouluttautunut enemmän tekijöitä kuin tarjolla on työpaikkoja. Työllistymistä helpottaa koulutus, työkokemus sekä ansioituneisuus alalla. Monet muotoilijat, suunnittelijat ja konsultit toimivat yrittäjinä. Oman yritystoiminnan ja konsulttitehtävien lisäksi muotoilualla tehdään opetustyötä.

Markkinoinnin ja mainonnan tehtävät tarjoavat uramahdollisuuksia mainos-, media-, vientintä-, digi- ja tapahtumatoimistoissa. Niiden lisäksi markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen voi työskennellä kaupanalalla, palvelualalla ja teollisuuden yrityksissä. Alan työllisyyttä ylläpitää markkinointiviestinnän hyödyllisyys yrityksille.

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: