Täydennyskoulutusta pelisuunnittelijalle

Täydennyskoulutusta pelisuunnittelijalle, Uraopas

Pelisuunnittelijat luovat digitaalisia pelejä älypuhelimille, tietokoneille, pelikonsoleille ja muille laitteille. Pelisuunnittelija keksii pelin idean ja työstää sen valmiiksi tuotteeksi. Pelin idea on avain sen menestykseen, myyntiin ja tekniseen toteutukseen. Kyseessä onkin siis luova ammatti, sillä pelin on oltava kiinnostava ja sopivan haastava.

Pelisuunnittelijan tehtävät vaihtelevat työpaikasta riippuen. Pienissä yrityksissä tehtäväkenttä voi sisältää kaikkea suunnittelusta grafiikkaan ja ohjelmointiin. Suurissa yrityksissä pelisuunnittelijat usein erikoistuvat johonkin edellä mainituista osa-alueista.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi pelisuunnittelijalle

Pelisuunnittelija työskentelee usein tiimissä, joten tarvitset hyvät tiimityötaidot. Lisäksi inspiroivat kommunikointi- ja vuorovaikutustaidot auttavat selittämään ideoita kollegoille. Ammattikielen syventäminen kielikurssilla on järkevää kansainvälisellä alalla. Pelialalla puhutaan erityisesti englantia, mutta voit omaksua täysin uudenkin kielen.

Suurempaa vastuuta tavoittelevat voivat ottaa kurssin projektinhallinnasta ja johtamisesta. Laajemmissa johtamistutkinnoissa kartutat kokonaiskuvan esimiestyöstä ja saat valmiudet tarttua suurempiin haasteisiin. Tiiviimmillä johtamiskursseilla pääset syventymään esimerkiksi esimiestyön haastaviin tilanteisiin.

Jos työskentelet suunnittelun tai grafiikan parissa, kuule uusimmista trendeistä ja ohjelmista graafisen suunnittelun koulutuksissa. Jos haluat viedä ohjelmointitaitosi seuraavalle tasolle, järjestelmäkehityksen ja ohjelmointikielien koulutukset odottavat sinua.

Määräajan lähestyessä rutistat projektit maaliin. Työpäivät saattavat venyä ja stressitaso kasvaa. Jos haluat suunnitella työpäiväsi paremmin, harkitse kurssia ajanhallinnasta, stressinhallinnasta tai itsensä johtamisesta.

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi ehdotuksia koulutuksista, jotka sopisivat sinulle. Antaako saamasi palaute vihjeitä kehittymiskohteista?

Tulevaisuuden näkymät

Peliteollisuus on työllistänyt ihmisiä kasvavissa määrin koko 2000-luvun. Työllisyyteen vaikuttaa suomalaisten pelituotteiden kysyntä maailmalla. Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat rekrytointien määrään, mutta työntekijöiden lukumäärä on kasvanut heikoissakin suhdanteissa. Työntekijöitä tarvitaan erityisesti pelejä kehittävissä yrityksissä.

Peliteollisuuden yritysten henkilöstömäärien arvioidaan kasvavan liiketoiminnan kasvaessa. Alalla tarvitaan laadukasta osaamista, kokonaisuuksien hallintaa ja eritysosaamista. Työnantajat arvostavat kokeneita ja osaavia ammattilaisia, joten osaamisen kehittäminen jatko- ja täydennyskouluttauksella kannattaa.

Liittyvät ammatit: ohjelmoijaIT-teknikko

Lähteet: ammattinetti.fi