Täydennyskoulutusta poliisille

Täydennyskoulutusta poliisille, uraopas

Poliisina olet vastuussa turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitämisestä sekä rikollisuuden torjunnasta ja ehkäisemisestä. Poliisin tehtävät riippuvat hänen erikoisosaamisalastaan. Poliisit voivat toimia esimerkiksi turvallisuuspolitiikan, rikosteknologian tai oikeuslääketieteen aloilla.

Poliisit myös seuraavat liikennettä, partioivat sekä toimivat diplomatiassa tai valvojina erilaisissa tapahtumissa. Poliisin on tärkeää olla empaattinen, huolellinen ja kyvykäs käsittelemään konflikteja.

Ehdotuksia jatkokoulutukseksi poliisille

Jos haluat edetä esimiesrooliin, voit harkita johtamiskoulutusta. Kattavien johtamistutkintojen lisäksi tarjolla on tiiviimpiä, johtamisen eri osa-alueisiin syventyviä kursseja. Johtamistaidoista on poliisin ammatissa hyötyä, vaikka et tavoittelisikaan esimiesasemaa.

Poliisivirkailijana on tavallista työskennellä tiedonannon tai rikoksentorjunnan parissa. Saatat vierailla kouluissa tiedottamassa lapsille ja nuorille poliisityöstä tai rikoksista. Tällaisessa tehtävässä opetus- ja esiintymistaidot tulevat tarpeeseen.

Poliisi voi kohdata stressaavia tilanteita, minkä vuoksi sinun on tärkeää pystyä käsittelemään painetta. Jos haluat hallita stressiäsi paremmin, ota kurssi mindfulnessista, stressinhallinnasta tai henkilökohtaisesta tehokkuudesta. Jos haluat kehittyä aggressiivisten tai uhkaavien ihmisten käsittelemisessä, kurssi uhkien torjuntaan voi olla sinua varten.

Mieti, haluatko jatkokouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Poliisin työllistymistilanne on ristiriitainen. Vuoden 2017 poliisikoulutuksen vaikuttavuusraportin mukaan vastavalmistuneen poliisin työllistymistilanne on hyvä. Alan työllisyyttä ylläpitää alan lakisääteisyys ja työn suorittamiseen vaadittava henkilöstömäärä. Poliisien määrän arvioidaan kuitenkin laskevan vähenevän rahoituksen myötä. Omia työllistymismahdollisuuksiasi voit parantaa muuttamalla työn perässä muualle Suomeen.

Liittyvät ammatit: vartijajärjestyksenvalvoja

Lähteet: ammattinetti.fi, utbildning.se, poliisi.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: