Täydennyskoulutusta projektipäällikölle

Täydennyskoulutusta projektipäällikölle, Uraopas

Projektipäällikkö on projektinhallinnan ammattilainen. Projektipäällikön vastuualueisiin kuuluu selkeiden ja saavutettavien projektitavoitteiden määrittely, projektin vaatimusten määrittely, kommunikointi sidosryhmien välillä ja projektin osapuolten yhteistyön varmistaminen. Lisäksi projektipäällikkö vastaa kustannuksista, ajankäytöstä ja laadusta.

Projektipäälliköitä toimii useilla aloilla, kuten rakennusalalla, arkkitehtuurissa, tietoliikenteessä ja ohjelmistokehityksessä. Projektipäällikkö voi toimia esimerkiksi projektin työnjohtajana tai vastuuhenkilönä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi projektipäällikölle

Projektipäällikkönä tarvitset johtamistaitoja ohjataksesi projektiryhmän työskentelyä alusta loppuun saakka. Koulutus.fi:stä löydät laajempia johtamistutkintoja sekä lyhyempiä johtamisen eri osa-alueisiin syventyviä koulutuksia.

Projektipäällikön työ ei ole vain tehtävien delegoimista. Sinun on saatava koko tiimi työskentelemään saman tavoitteen eteen. Vuorovaikutustaitojen ja tiimityöskentelyn koulutus kehittää sinusta vahvemman viestijän projektin etenemisestä ja tavoitteista. On myös tärkeää, että tunnet tarvittaessa oikeat keinot mahdollisten ristiriitojen ratkaisemiseksi.

Työsi projektipäällikkönä voi olla stressaavaa erityisesti hankkeen määräajan lähestyessä. Voit harkita stressinhallinnan, ajanhallinnan tai henkilökohtaisen tehokkuuden kursseja lievittääksesi stressiä ja suunnitellaksesi työpäivääsi paremmin. Voit käyttää koulutuksista saamiasi taitoja alaistesi tukemiseen.

Jos työskentelet kansainvälisessä yrityksessä tai haluat siirtyä kansaivälisiin tehtäviin, kielikoulutus voi sopia sinulle. Tarjolla on koulutuksia useista eri kielistä työelämän tarkoituksiin.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle. Antaako saamasi palaute vihjeitä kehittämiskohteista?

Tulevaisuuden näkymät

Työllistyminen tieto- ja viestintätekniikan alalle näyttää pitkällä aikavälillä hyvältä. Globaaleilla markkinoilla toimivaan alaan vaikuttaa maailmantalouden suhdanteiden vaihtelut. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikkialla, mikä lisää kysyntää alan tuotteille ja palveluille.

Teknologiateollisuuksien yrityksissä tarvitaan osaajia muun muassa tuotannon, huollon, kunnossapidon, ylläpidon, asiakastuen, myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Teknologiateollisuudet työllistävät yliopistoista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita tekniikan ja tietotekniikan osaajia.

Henkilöstöpalvelualan yritykset ovat merkittäviä työllistäjiä. Kyseessä on kasvuala, joka työllistää tulevaisuudessa yhä useampia ihmisiä.

Liittyvät ammatit: tietoliikenneinsinööri

Lähteet: ammattinetti.fi, utbildning.se