Täydennyskoulutusta psykologille

Täydennyskoulutusta psykologille, Uraopas

Psykologiliitto määrittelee psykologin mielen ja käyttäytymisen asiantuntijaksi, jonka tärkeimpiä resursseja ovat vahva osaamiskompetenssi ja asiantuntijuus. Monilla psykologeilla on myös psykoterapeutin koulutus.

Psykologeja tarvitaan tarvitaan kaikkialla, missä on ihmisiä. He työskentelevät esimerkiksi oppilaitoksissa, sosiaalipalveluissa, sairaaloissa, terveyskeskuksissa, mielenterveystoimistoissa, TE-toimistoissa, työterveyshuollossa sekä henkilöarviointi- ja konsulltipalveluita tarjoavissa yrityksissä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi psykologille

Psykologina voit kouluttaa itseäsi säännöllisesti, sillä uusia hoitomenetelmiä kehittyy jatkuvasti. Tarjolla on syventäviä koulutuksia erilaisista ryhmä- ja yksilöterapian menetelmistä. Voit laajentaa tai syventää suuntautumistasi esimerkiksi kriisitapauksien hoitoon tai lasten psykologiaan.

Psykologin on oltava empaattinen ja helposti lähestyttävä. On myös tärkeää ilmaista itseäsi niin, että asiakas ymmärtää sinua. Vuorovaikutuksen, esiintymistaitojen ja pedagogian koulutukset tarjoavat sopivia työkaluja, jos haluat kehittää suullista tai sanatonta viestintääsi. Saatat kohdata haastavia asiakastilanteita, joiden käsittelemiseen löydät neuvoja asiakaspalvelutaitojen koulutuksissa.

Tarvitset tiimityötaitoja, jos työskentelet osana hoitoryhmää. Tiimityöskentelyn koulutuksiin voi osallistua yksin tai yhdessä työporukan kanssa. Oman klinikan omistaja puolestaan tarvitsee osaamista kirjanpidosta, laskentatoimesta ja markkinoinnista. Jos et vielä omista yritystä, voit valmistautua tulevaan suorittamalla yrittäjän ammattitutkinnon.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Kiinnostus terveyteen ja liikuntaan on kasvussa, mikä on positiivista terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Terveyspalvelut työllistävät eniten julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla ja erilaisten järjestöjen parissa ulkomailla. Monet terveydenhuoltoalan ammattilaiset toimivat ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Työllistymistilanne terveydenhuoltoalalla on hyvä joitain alueellisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Väestön ikääntymisen ja eläköitymisen myötä terveydenhuoltoalan ammattilaisille on kysyntää lähitulevaisuudessa.

Henkilöstöhallinto on vakaa työllistäjä alan lakisääteisyyden vuoksi. Uusia työntekijöitä palkataan eläkkeelle jäävien tilalle valtiolle, kuntiin, yrityksiin, seurakuntiin ja järjestöihin.

Liittyvät ammatit: psykoterapeuttineuropsykologinen valmentaja

Lähteet: ammattinetti.fi, psyli.fi