Täydennyskoulutusta psykoterapeutille

Täydennyskoulutusta psykoterapeutille, Uraopas

Psykoterapeutti antaa psykoterapiahoitoa, joka on terapeuttiselle vuorovaikutukselle, merkityksille ja sisällöille perustuvaa lääkkeetöntä hoitoa. Psykoterapeuttikoulutusta järjestetään yliopistoissa ja niihin hyväksytyksi tuleminen edellyttää soveltuvaa pohjakoulutusta.

Psykoterapeutti on nimikesuojattu ammattinimike, jonka myöntää  Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira. Vain Valviran laillistamat psykoterapeutit voivat harjoittaa psykoterapeutin ammattia.

Jos psykoterapeutiksi kouluttautuminen kiinnostaa, tutustu myös aiheesta koostettuun minioppaaseen.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi psykoterapeutille

Psykoterapeuttiset menetelmät kehittyvät jatkuvasti, joten psykoterapeutin on tärkeää jatkokouluttaa itseään. Alan täydennyskoulutukset kohdistuvat syvällisemmin erilaisten asiakkaiden hoitoon. Tarjolla on esimerkiksi kriisityöhön tai lasten ja nuorten psykoterapiaan suuntautuneita täydennyskoulutuksia. Katso kaikki vaihtoehdot ja löydä uusia näkökulmia hoitotyöhösi.

Luottamuksellisen hoitosuhteen rakentamista helpottaa toimiva kommunikaatio. Psykoterapeuttina hyödyt varmasti vuorovaikutuksen, neuvottelutaitojen ja asiakaspalvelun koulutuksista. Myös pedagogian opinnot voivat tarjota työkaluja neuvontatyöhön. Asiakastyössä voi tulla vastaan yllättäviäkin tilanteita ja ristiriitoja. Voit varautua näihin hoitoalan turvallisuuskoulutuksessa.

Hoitotyön ammattilaisena olet todennäköisesti empaattinen. Toisten ihmisten tilanteisiin uppoutuminen voi olla henkisesti raskasta. Jos sinun on vaikeaa palautua henkisesti työpäivästäsi, opiskele mindfulnessin rentouttavia tekniikoita.

Tarvitset tiimityötaitoja, jos työskentelet osana hoitoryhmää. Tiimityöskentelyn koulutuksiin voi osallistua yksin tai yhdessä työporukan kanssa. Oman klinikan omistaja puolestaan tarvitsee taitoja kirjanpidosta, laskentatoimesta ja markkinoinnista. Jos vasta suunnittelet oman klinikan avaamista, voit valmistautua tulevaan suorittamalla yrittäjän ammattitutkinnon.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Kiinnostus terveyteen ja liikuntaan on kasvussa, mikä on positiivista terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Terveyspalvelut työllistävät eniten julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla ja erilaisten järjestöjen parissa ulkomailla. Monet terveydenhuoltoalan ammattilaiset toimivat ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Työllistymistilanne terveydenhuoltoalalla on hyvä joitakin alueellisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Väestön ikääntymisen ja eläköitymisen myötä terveydenhuoltoalan ammattilaisille on kysyntää lähitulevaisuudessa.

Liittyvät ammatit: psykologineuropsykiatrinen valmentaja

Lähteet: terapiapsykologi.fi, ammattinetti.fi, uta.fi