Täydennyskoulutusta rakennusinsinöörille

Täydennyskoulutusta rakennusinsinöörille, Uraopas

Rakennusinsinööri toimii suunnittelu- ja johtotehtävissä talonrakennushankkeissa. Työnkuva ja titteli vaihtelevat ammatillisen suuntautumisen mukaan. Rakennusinsinöörit työllistyvät insinööritoimistoihin, rakennusliikkeisiin sekä kuntien ja valtion palvelukseen. Rakennusinsinööri tarvitsee rakennustekniikan tuntemusta, suunnittelutaitoja, organisointitaitoja, ongelmanratkaisutaitoja sekä johtamistaitoja.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi rakennusinsinöörille

Rakennusinsinöörinä olet rakennushankkeiden vastuuhenkilö ja huolehdit hankkeen etenemisestä kokonaisuutena. Johtamiskurssi sopii esimiesasemassa oleville tai esimiesrooliin siirtyville. Laajemmissa johtamisen tutkinnoissa konkari tai tuore esimes saa hyvän kokonaiskuvan johtamistyöstä. Kokeneet esimiehet voivat syventää osaamistaan esimerkiksi esimiestyön haastavien tilanteiden hallinnassa.

Rakennusinsinöörit tarvitsevat hyviä tiimityö- ja vuorovaikutustaitoja työskennellessään yhdessä eri toimijoiden kanssa. Kommunikoi menestyksekkäästi kollegoidesi, toimeksiantajan ja alaistesi kanssa kehittämällä suullista- ja kirjallista viestintääsi. Voit myös parantaa itseluottamustasi esiintymistaitojen koulutuksissa.

Rakennushankkeet toteutetaan usein projekteina, joten voit hakea projektinhallintaan uusia näkökulmia täydennyskoulutuksissa. Projektin toteuttaminen määräajassa edellyttää suunnittelutaitoja ja ajanhallintaa. Työkalut stressinhallintaan, ajanhallintaan ja henkilökohtaiseen tehokkuuteen löydät aiheiden kursseilta.

Rakennusinsinööri huomioi projektin taloudelliset seikat. Taloushallinnon täydennyskoulutuksilla pidät ekonomisen ajattelutapasi terässä. Taloudellisuuden lisäksi työturvallisuus on erittäin tärkeää työmailla. Pidä huolta, että tiimiläisilläsi on työturvallisuuskortti ja muut tarvittavat kortit voimassa välttyäksenne vahingoilta.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute vihjeitä kehittymiskohteista?

Tulevaisuuden näkymät

Työllisyystilannetta talonrakennusalalla ylläpitää uudisrakentaminen. Myös korjausrakentaminen tulee työllistämään yhä enemmän, kun vanhoihin rakennuksiin tehdään peruskorjauksia, perusparannuksia ja uudistuksia.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden tarpeeseen. Alan projektit ovat osittain kausiluonteisia, mikä osaltaan vaikuttaa rekrytointeihin. Rakennusalan työpaikkoja on eniten tarjolla kesäisin ja syksyisin. Uusia ammattitaitoisia työntekijöitä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle lähivuosina.

Liittyvät ammatit: arkkitehtirakennusmestari

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: