Täydennyskoulutusta sähköasentajalle

Täydennyskoulutusta sähköasentajalle, Uraopas

Sähköasentajat tekevät sähkö-, tele- ja muiden järjestelmien asennuksia. He myös huoltavat ja korjaavat sähkölaitteita. Sähköasentajat työskentelevät rakennustyömailla, huoltoliikkeissä, teollisuuslaitoksissa, sähkölaitoksissa ja alan tuotteita valmistavassa teollisuudessa.

Sähköasentajaksi voi kouluttautua toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa suorittamalla sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon. Perustutkinnon voi suorittaa päiväopiskeluna tai työelämälähtöisesti oppisopimuksella tai näyttötutkintona.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi sähköasentajalle

Sähköasentajan täytyy pysyä ajan tasalla ja noudattaa sähköteknisiä määräyksiä. Varmista kilpailukykysi ja työturvallisuutesi suorittamalla uusimmat ISO- ja SFS-sähkötyöturvallisuuskortit.

Sähköasentajan työ on enenevissä määrin asiakaspalvelua. Jos selviät johtoviidakossa, mutta kielesi menee solmuun, osallistu asiakaspalvelutaitojen koulutukseen ja kommunikoi menestyksellä toimeksiantajasi kanssa. Hyvät asiakaspalvelutaidot antavat ammattimaisen kuvan ja saavat asiakkasi suosittelemaan palveluitanne muillekin.

Toisinaan joudut työskentelemään hankalissa työasennoissa. Pidä huolta kehostasi ja jaksamisestasi osallistumalla kehonhuollon koulutuksiin. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset soveltuvat kaikille liikunnasta ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Sähköalan yrittäjänä tarvitset ymmärrystä liiketoiminnan pyörittämisestä. Tarjolla on useita koulutuksia laskutuksesta, rahoituksesta, markkinoinnista, kirjanpidosta ja verotuksesta. Huomasithan myös yrittäjyyden tutkinnot?

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Sähkötekniikka kehittyy kovaa tahtia, minkä vuoksi täydennyskoulutus on tärkeää. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Energiateollisuuden työllistymistilannetta ylläpitää sähkön ja lämmön saannin välttämättömyys kaikissa olosuhteissa. Energiateollisuus on elintärkeä yhteiskunnalle, minkä vuoksi ala on vakaa työllistäjä taloustilanteesta riippumatta. Alan ennustetaan työllistävän hyvin tulevaisuudessa ja uusia työntekijöitä tarvitaan sähkön ja lämmön kaikilla osa-alueilla.

Sähköalan työllisyyttä edistää rakennusalan vilkkaus. Tekijöitä tarvitaan erityisesti asennus- ja suunnittelutehtäviin. Korjausrakentaminen sekä teollisuuden asennus- ja huoltotyöt työllistävät tasaisesti. Työpaikkoja löytyy myös maahantuonnissa, tukkukaupassa ja vähittäiskaupassa.

Työllisyystilannetta talonrakennusalalla ylläpitää uudisrakentaminen. Myös korjausrakentaminen tulee työllistämään yhä enemmän, kun vanhoihin rakennuksiin tehdään peruskorjauksia, perusparannuksia ja uudistuksia. Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden tarpeeseen. Alan projektit ovat osittain kausiluonteisia, mikä osaltaan vaikuttaa rekrytointeihin. Rakennusalan työpaikkoja on eniten tarjolla kesäisin ja syksyisin. Uusia ammattitaitoisia työntekijöitä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle lähivuosina.

Liittyvät ammatit: LVI-asentajatalonrakentaja

Lähteet: ammattinetti