Täydennyskoulutusta sisustusarkkitehdille

Täydennyskoulutusta sisustusarkkitehdille, Uraopas

Sisustusarkkitehti tekee sisutus- ja huonekalusuunnittelua julkisiin ja yksityisiin toimitiloihin. Sisustusarkkitehti luo toimeksiantajan ja käyttäjän tarpeisiin sopivia sekä viihtyisiä ympäristöjä huomioiden taloudelliset ja ympäristöeettiset seikat. Sisustusarkkitehdit työskentelevät arkkitehti- ja sisustusarkkitehtitoimistoissa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi sisustusarkkitehdille

Sisustusarkkitehdit tekevät suuren osan työstään tietokoneella. Toimisto-ohjelmien käyttötaitojaan petraavan kannattaa katsoa koulutukset Microsoft Officen tuotteista. Ainakin Excel, Powerpoint ja Word on hyvä hallita. Huomasithan, että brändin uusimmat tuotteet ovat laajentuneet pilveen? Arjen tietoknisten taitojen lisäksi voit syventää taitojasi CAD-suunnitteluohjelmien ja 3D-mallinnusohjelmien hallinnassa.

Sisustusarkkitehdilla on silmää muodoille, väreille ja tyylille. Adoben ohjelmistojen avulla havainnollistat ehdotuksesi asiakkaillesi visuaalisessa muodossa. InDesing-, Illustrator- ja Photoshop ovat suosittuja työkaluja visuaalisissa tehtävissä. Koulutuksia Adoben tuotteista löytyy eri tasoisille käyttäjille.

Esiintymistaitojen ja vuorovaikutuksen koulutukset sopivat sisustusarkkitehdeille, jotka haluavat asioida asiakkaidensa kanssa sulavammin. Kielitaidon vahvistaminen kielikursseilla helpottaa kommunikointia kansainvälisissä tiimeissä ja luo perustaa kansainväliselle uralle. Kielikursseja löytyy useista kielistä ja monet kielikurssit on mahdollista räätälöidä juuri sinun allesi ominaisiin aiheisiin.

Yrittäjinä toimivat sisustusarkkitehdit tarvitsevat tietoa kirjanpidosta ja laskentatoimesta välttääkseen kalliit virheet. Jos sinulla on alaisia tai haluat edetä urallasi esimiesasemaan, löydät hyödyllistä tietoa johtamisen ja esimiestyön koulutuksista. Laajemmissa johtamisen tutkinnoissa saat esimiestyöstä kattavan kokonaiskuvan. Lyhyemmillä kursseilla pääset syventämään osaamistasi johtamisen eri osa-alueilla, esimerkiksi konfliktinhallinnassa.

Tarvitset työssäsi hyviä organisointitaitoja, joten ajanhallinnan ja stressinhallinnan koulutukset antavat sinulle työkaluja työpäiväsi parempaan suunnitteluun.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Sisustusarkkitehdin on kannattavaa päivittää tietojaan säännöllisin väliajoin pysyäkseen kärryillä uusista ohjelmistoista, trendeistä ja alaa sääntelevistä laeista.

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Muotoilijat, suunnittelijat ja konsultit toimivat usein yrittäjinä. Oman yritystoiminnan ohella tehdään esimerkiksi alan opetustyötä. Muotoilualalla on työttömyyttä, sillä alalle on koulutettu enemmän työntekijöitä kuin riittää kysyntää.

Työpaikkojen määrä on vähentynyt huonekalujen, nahkatuotteiden ja kultasepän tuotteiden valmistuksessa. Työllisyystilanne on sen sijaan parantunut muotoilualan palveluyrityksissä ja taiteellisessa yritystoiminnassa. Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat muotoilualan palveluiden kysyntään niin kotitalouksien, asiakasyritysten, kuntien kuin valtionkin osalta.

Liittyvät ammatit: arkkitehti

Lähteet: ammattinetti.fi