Täydennyskoulutusta some-asiantuntijalle

Täydennyskoulutusta some-asiantuntijalle, Uraopas

Somen eli sosiaalisen median asiantuntija on erikoistunut markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Some-asiantuntija seuraa somemarkkinoinnin onnistumista erilaisten analytiikkatyökalujen, kuten Google Analyticsin ja somekanavien omien analytiikkatyökalujen avulla. Some-asiantuntija voi työskennellä yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla, yksityisenä yrittäjänä tai konsulttina.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi some-asiantuntijalle

Some-asiantuntija suunnitelee mahdollisimman tehokkaita markkinointistrategioita. Uusiin sovelluksiin tutustuminen on tärkeää pysyäksesi askeleen edellä kilpailijoita. Katso siis tarjolla olevat some-koulutukset. Somemarkkinointi on usein kiinteä osa digimarkkinointistrategiaa, joten voit täydentää osaamistasi perehtymälllä digimarkkinointiin laajemmin.

Somemarkkinoinnilla pyritään tavoittamaan relevantti kohderyhmä. Somepostausten löydettävyyttä auttaa maksullinen somemainonta, mutta myös erilaiset hashtagit, jotka linkittävät samalla hakusanalla merkityt sisällöt toisiinsa. Someasiantuntijana hyödyt SEO:n eli hakukoneoptimoinnin osaamistesta. SEO-koulutuksessa opit analysoimaan ja käyttämään hakusanoja tehokkaasti.

Some-asiantuntijana todennäköisesti hallitset yrityksen somekanavia, joilla ohjaat liikennettä yrityksen verkkosivuille. Tästä syystä some-asiantuntijan on syytä hahmottaa verkkosivujen toimintaa. Katso tarjolla olevat verkkosivuja käsittelevät koulutukset ja selvitä mitä esimerkiksi laskeutumissivu tarkoittaa. Verkkosivuista enemmän kiinnostuneet voivat lisäksi opiskella suosittuja ohjelmointikieliä, kuten Javaa tai C:tä.

Kuvat ja videot rokkaavat somessa ja niiden määrän ennustetaan kasvavan radikaalisti lähitulevaisuudessa. Vähintään perustason kuvan- ja videonkäsittelytaidot ovat eduksi pysyäksesi somen aallonharjalla. Photoshopista, InDesignista ja Illustratorista löytyy  koulutuksia eri taitotasoille. Videonkäsittelyyn sopii esimerkiksi Premiere.

Täydennyskoulutusta some-asiantuntijalle, Uraopas

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, joka kehittäisivät sinua.

Tulevaisuuden näkymät

Markkinoinnin ja mainonnan ala tarjoaa uramahdollisuuksia mainos-, media-, vientintä-, digi- ja tapahtumatoimistoissa. Markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen voi työskennellä myös kaupan alalla sekä palvelualojen ja teollisuuden yrityksissä. Työllisyyttä ylläpitää markkinointiviestinnän hyödyllisyys yrityksille.

Kilpailu mainos- ja markkinointiviestinnän työpaikoista on kovaa, sillä alalle on koulutettu enemmän väkeä kuin työpaikkoja on tarjolla. Töitä löytyy eniten suurimmissa kaupungeissa. Talouden suhdanteet vaikuttavat mainos- ja markkinointibudjetteihin ja siten työllisyyteen. Markkinoinnin rooli on kuitenkin kasvamassa, koska se auttaa yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Markkinointialaan vaikuttaa digitaalisaatio, sillä digitaalinen- ja sosiaalinen media ovat kustannustehokkaita markkinointikavavia.

Viestintäalan koulutusta järjestävistä oppilaitoksista valmistuu enemmän työntekijöitä kuin alalla on työpaikkoja. Työllisyystilanne on melko vakaa yritysten, valtion, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen viestintäyksiköissä. Työllisyystilanne vaihtelee viestintätoimistoissa, sillä talouden suhdanteet vaikuttavat hankittavien palveluiden määrään.

Viestintäalan tehtävät vaativat yhä enemmän moniosaamista ja taitoa tuottaa sisältöjä eri medioihin uusimpien tieto- ja viestintäteknologioiden avulla. Vahva työkokemus ja koulutus auttavat työllistymistä, joten rohkeasti jatkokouluttautumaan!

Liittyvät ammatit: Bloggaaja

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: