Täydennyskoulutusta sosiaalityöntekijälle

Täydennyskoulutusta sosiaalityöntekijälle, Uraopas

Sosiaalityöntekijä opastaa ja neuvoo ihmisiä arjen ongelmissa ja kriisitilanteissa. Sosiaalityöntekijä voi työskennellä sosiaalihuollon asiakaspalvelu-, suunnittelu-, konsultointi- tai johtotehtävissä.

Sosiaalityöntekijät työskentelevät sosiaalitoimistoissa, terveyskeskuksissa, sairaaloissa, kasvatus- ja perheneuvoloissa, mielenterveystoimistoissa, päihde- ja kriminaalihuollon laitoksissa sekä vanhusten ja lasten huoltolaitoksissa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi sosiaalityöntekijälle

Sosiaalityöntekijä tapaa kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Sosiaalityöntekijä tarvitsee erinomaisia vuorovaikutustaitoja tunnistaakseen asiakkaan ongelmat. Esiintymis- ja vuorovaikutustaitojen täydennyskoulutuksissa pääset kehittämään sosiaalisia taitojasi pidemmälle. Voit esimerkiksi parantaa taitojasi käydä haastavia keskusteluja.

Kasvatus- ja perheneuvolan sosiaalityöntekijä voi syventää osaamistaan erilaisissa lastensuojelun- ja perhetyön koulutuksissa. Psykoterapian menetelmiä käyttäville sosiaalityöntekijöille löytyy useita täydennyskoulutuksia erilaisia asiakkaita varten.

Asiakaspalvelua ja tiimityöskentelyä

Johtotehtävissä työskentelevä sosiaalityöntekijä voi kehittää esimiestaitojaan johtamiskoulutuksissa. Tarjolla on laajempia johtamisen tutkintoja, jotka tarjoavat kattavan näkemyksen johtamistyön eri puolista. Lyhyemmillä johtamiskursseilla pääset keskittymään johtamisen eri osa-alueisiin, esimerkiksi konfliktien ratkaisuun.

Saatat toimia projekteissa osana työryhmää. Monialaisissa työympäristöissä tarvitset sujuvia yhteistyötaitoja. Tiimityötaitojen koulutukset auttavat tunnistamaan tiimin jäsenten vahvuudet ja parantamaan yhteishenkeä. Projektiluonteisissa tehtävissä työskentelevien on hyvä perehtyä projektinhallintaan. Projektinhallinnan taitaminen voi auttaa sinua siirtymään esimiesasemaan tulevaisuudessa.

Sosiaalityöntekijä ottaa asiakkaita vastaan myös toimistoympäristössä. Toimistotehtävät edellyttävät tietoteknistä osaamista. Tietokoneen ajokortin voi vuorittaa useilla vaativuustasoilla. Microsoft Officen toimistotyökaluista on hyvä hallita ainakin Excel, Word ja PowerPoint. Asiakaspalvelutilanteita ja niitä varten olevia koulutuksia löytyy joka lähtöön. Kenties haluat oppia palvelemaan asiakkaita sujuvammin puhelimen välityksellä?

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Sosiaaliala on työllistänyt yhä enemmän viime vuosina ja alan työllisyystilanne on hyvä. Sosiaaliala kasvaa nopeasti ja alalle on tullut uusia alan yrityksiä ja ammatinharjoittajia. Tulevaisuudessa tarvitaan paljon sosiaalialan ammattilaisia ja erityisesti korkeakoulutetuista sosiaalityöntekijöistä on pulaa.

Ammattikorkeakouluista valmistuneet sosionomit (AMK) työllistyvät hyvin. Uusia työntekijöitä tarvitaan alan ammattilaisten siirtyessä eläkkeelle. Myös väestön ikääntyminen yhteiskunnassa kasvattaa tarvetta sosiaalialan osaajille.

Lähteet: ammattinetti.fi