Täydennyskoulutusta tarjoilijalle

Täydennyskoulutusta tarjoilijalle, Uraopas

Tarjoilijana voit työskennellä ravintoloissa, baareissa ja hotelleissa. Palvelet asiakkaita, suosittelet sopivia juomia ja ehdotat vaihtoehtoja allergikoille. Kun asiakas on syönyt, otat maksun vastaan ja katat ruokapöydän seuraaville asiakkaille. Päivän päätteeksi hoidat kassakonetta.

Ehdotuksia täydennuskoulutukseksi tarjoilijalle

Tarjoilija huomioi asiakkaita ja palvelee heitä mahdollisimman hyvin. Tarjoilijan on oltava hienovarainen ja yhteistyökykyinen. Jos haluat kohdata ihmisiä paremmin, vuorovaikutuskurssi voi sopia sinulle, asiakaspalvelukoulutukset nostavat palvelutaitosi uudelle tasolle ja tiimityöskentelykoulutus sujuvoittaa yhteistyötä kollegoidesi kanssa, mikä välittyy asiakkaalle asti.

Tarjoileminen voi olla stressaavaa esimerkiksi kiireisinä lounasaikoina.  Osallistu stressinhallintakoulutukseen, jotta käsittelisit paineita paremmin. Itsensä johtamisen kurssi auttaa suunnittelemaan työpäivääsi paremmin.

Jos haluat enemmän vastuuta, johtamiskoulutus voi sopia sinulle. Esimiestyöhön voi syventyä sekä pidemmissä johtamistutkinnoissa että tiiviimmillä kursseilla. Lyhyemmissä koulutuksissa pääset keskittymään esimerkiksi haasteellisten tilanteiden ratkaisemiseen. Mikäli haaveilet omasta ravintolasta tai baarista, johtamistaitojen lisäksi tarvitset osaamista taloudenhallinnasta ja kirjanpidosta.

Millä tolalla kielitaitosi on? Ravintolat vetävät asiakkaita ympäri maailmaa. Kielikurssi parantaa kommunikointia nykyisten ja tulevien asiakkaiden kanssa. Omaksumalla uuden kielen pystyt palvelemaan yhä laajempaa asiakaskuntaa.

Ajattele, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet jatkokouluttautumista harkitseva tarjoilija, pohdi millainen koulutus sopisi sinulle. Kysy kollegoiltasi ja esimieheltäsi vinkkejä hyödyllisistä kursseista.

Ota selvää onko työpaikallasi osaamisen kehittämispolitiikka. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Tulevaisuuden näkymät

Ravintolapalvelut ovat työllistäneet yhä enemmän viime vuosien aikana. Ravintolatoiminnan työllisyystilanteeseen vaikuttaa myös alan kausiluonteisuus, minkä vuoksi vuokratyöntekijät ja osa-aikaiset työsuhteet ovat alalle tyypillisiä.

Ravitsemusala on siihen kiinteästi liittyvän matkailualan tavoin herkkä talouden suhdannevaihteluille. Työpaikkojen määrään vaikuttaa taloudellinen tilanne, verotus, kustannustaso ja matkailijoiden käyttämien palveluiden määrä.

Liittyvät ammatit: kokki

Lähteet: utbildning.se, ammattinetti.fi