Täydennyskoulutusta terminaalityöntekijälle

Täydennyskoulutusta terminaalityöntekijälle, Uraopas

Terminaalityöntekijä työskentelee terminaalissa, jossa tavaraa säilytetään väliaikaisesti ennen niiden siirtämistä kuljetusvälineestä toiseen. Terminaalityöntekijä purkaa, lastaa ja lajittelee lastiyksiköitä. Hän myös luovuttaa, vastaanottaa ja selvittää lähetyksiä. Terminaalityö on varastotyötä nopeatempoisempaa, koska terminaalissa lähetykset on jo valmiiksi pakattu ja osoitettu. Terminaalityöntekijä siirtää valmiit lähetykset eteenpäin.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi terminaalityöntekijälle

Terminaalityöntekijä käyttää työkoneita, kuten vastapainotrukkia ja lavansiirtovaunua. Hanki trukkikortti ajotaitosi vakuudeksi. Muista myös työturvallisuus- ja ensiaputaidot takaaksesi turvalliset työolosuhteet.

Rauhallisuus, tarkkuus, ja huolellisuus on tärkeää, jotta lähetykset löytävät oikeisiin osoitteisiin. Kehitä tehokkuuttasi laadusta tinkimättä ajanhallinnan, itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen tehokkuuden koulutuksissa.

Työskentelet terminaalityöntekijöiden, kuljettajien ja työnjohdon kanssa yhteistyössä.  Tiimityötaitojen koulutukset auttavat hyödyntämään tiimiläisten vahvuuksia, perustamaan yhteisiä pelisääntöjä ja parantamaan yhteishenkeä. Osa koulutuksista on mahdollista räätälöidä työyhteisösi tarpeisiin.

Terminaalityö sisältää asiakaspalvelua. Opi selättämään asiakaspalvelun haastavimmatkin tilanteet asiakaspalvelun täydennyskoulutuksissa. Hyvä asiakaspalvelu on suureksi osaksi selkeää viestintää, joten vuorovaikutustaitojen koulutus on eduksesi.

Haaveiletko työnjohtajan roolista? Voit valmistautua tulevaan johtamisen ja esimiestyön koulutuksissa. Valittavanasi on sekä laajempia johtamisen tutkintoja että tiiviimpiä esimieskoulutuksia. Esimies tarvitsee esiintymistaitoja, joten muista katsoa myös nämä koulutukset.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Logistiikka-alan työllisyysnäkymät ovat yleisesti hyvät. Alan työllisyyttä ylläpitää logistiikkapalveluiden välttämättömyys, sillä tavara ei liiku Suomessa eikä kansainvälisestikään ilman toimivia logistiikkaratkaisuja. Logistiikka-alalle tarvitaan ammattilaisia erityisesti kuljetus-, varasto- ja suunnittelutehtäviin.

Talouden suhdanteiden heilahtelut vaikuttavat ulkomaankauppaan ja siten myös kuljetettavan tavaran määriin. Automatisaatio tulee myös vaikuttamaan logistiikka-alaan, mutta kaikkia tehtäviä ei pystytä automatisoimaan kustannuksien vuoksi. Erityisesti kuormaus, purkaminen sekä keräily-, lajittelu- ja selvittelytyö tulee työllistämään tulevaisuudessakin.

Liittyvät ammatit: varastotyöntekijä

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: