Täydennyskoulutusta toimittajalle

Täydennyskoulutusta toimittajalle, Uraopas

Toimittajat kirjoittavat sanomalehtiin, aikakauslehtiin ja verkkolehtiin. Juttujen pohjaksi toimittajat ideoivat, etsivät tietoa ja haastattelevat asiantuntijoita tai muita henkilöitä. Toimittajan työ voi sisältää myös valokuvausta, lehden taittoa ja lehden ulkoasun suunnittelua.

Toimittajat työskentelevät lehdistössä, uutistoimistoissa, uusmediassa, radiossa, televisiossa, freelancena tai ammatinharjoittajina. Menestyäkseen työssään toimittaja tarvitsee hyvää kirjoitustaitoa, vuorovaikutustaitoja, tiedonhakutaitoja ja nykyään yhä enemmän moniosaamista.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi toimittajalle

Nykyään toimittajan on osattava kirjoittaa juttuja eri alustoille, kuten lehtiin, verkkosivuille sekä sosiaaliseen mediaan. Verkkotoimittaja tarvitsee ymmärrystä verkkosivujen toiminnasta ja ohjelmoinnista. Sosiaalisen median koulutuksissa opit tuntemaan eri sovellusten ominaisuuksia, mikä auttaa suunnittelemaan tekstejäsi paremmin.

Varsinkin pienissä toimistoissa toimittajan tehtäviin saattaa sisältyä valokuvausta, lehden taittamista ja lehden ulkoasun suunnittelua. Sparrausta näihin saat Photoshopin, InDesignin ja Illustratorin koulutuksissa. Paljon visuaalisia tehtäviä tekevät voivat tutustua yleistyvään 3D-mallinnukseen.

Freelancerit ja ammatinharjoittajat voivat suorittaa yrittäjyyden tutkinnon tai kartuttaa erityisosaamista kohdennetuilla yrittäjyyskursseilla. Yrittäjä tarvitsee tietoa muun muassa kirjanpidosta, verotuksesta, markkinoinnista ja sisäisestä laskentatoimesta.

Henkilökohtaisen kehityksen koulutukset auttavat hahmottamaan sopivan urapolun itsellesi. Jos työskentelet toisen alaisuudessa, mutta haluaisit edetä päätoimittajaksi, voit valmistautua tulevaan opiskelemalla johtamista ja esimiestyötä.

Toimittaja käy haastavia keskusteluja jopa televisiossa. Paineensietokykyäsi pääset kehittämään stressinhallinta- ja mindfulness -koulutuksissa.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Viestinnän kenttä muuttuu jatkuvasti digitalisaation ja uusien tekniikoiden myötä. Alalla menestyminen vaatii yhä enemmän moniosaamista ja yrittäjähenkisyyttä.

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimälä millä osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Viestintäalan koulutusta järjestävistä oppilaitoksista valmistuu enemmän työntekijöitä kuin alalla on työpaikkoja. Alalla vaaditaan yhä enemmän moniosaamista ja taitoa tuottaa sisältöjä eri medioihin uusimpien tieto- ja viestintäteknologioiden avulla. Vahva työkokemus ja koulutus auttavat työllistymistä.

Työllisyystilanne on melko vakaa yritysten, valtion, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen viestintäyksiköissä. Työllisyystilanne vaihtelee viestintätoimistoissa, sillä talouden suhdannevaihtelut vaikuttavat hankittavien palveluiden määrään.

Liittyvät ammatit: tiedottaja

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: