Täydennyskoulutusta torninosturin kuljettajalle

Täydennyskoulutusta torninosturinkuljettajalle, Uraopas

Torninosturinkuljettaja ohjaa torninosturia rakennustyömaalla turvallisten työtapojen mukaisesti. Torninosturinkuljettaja ohjaa nosturia ja sen siirtämää materiaalia jopa sentin tarkkuudella kääntämällä suuria vipulaitteita. Hän seuraa katseellaan tarkasti työnjohtajan merkkejä ja on radiopuhelimella yhteydessä häneen. Nosturin ohjaamisen lisäksi torninosturinkuljettaja tekee yksinkertaisia nosturin huoltoon liittyviä toimenpiteitä, kuten liikkuvien osien rasvausta.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi torninosturinkuljettajalle

Toimiaksesi torninosturinkuljettajana, tarvitset peruskoulutuksen lisäksi voimassa olevan torninosturinkuljettajan erityispätevyyden. Katso tarjolla olevat torninosturin ajokorttikoulutukset.

Rakennustyömailla työturvallisuus on erittäin tärkeää myös torninosturinkuljettajalle. Nosturinkuljettajan tyypillisimpiä tapaturmia ovat liukastuminen, putoaminen, esineisiin satuttaminen sekä äkillinen kuormittuminen tai rasittuminen. Pidä siis työturvallisuuskorttisi voimassa. Mahdollisten työtapaturmien vuoksi sinun on hyvä tuntea myös ensiapua.

Siirrät materiaalia paikasta toiseen erittäin tarkasti, mikä voi olla stressaavaa. Rauhallisen luonteen lisäksi torninosturinkuljettaja hyötyy hyvästä keskittymis- ja paineensietokyvystä. Lievitä stressiä ja löydä sisäinen rauhallisuus stressinhallinnan tai mindfulnessin koulutuksissa.

Torninosturinkuljettaja nousee nosturiin joko hissillä tai kiipeämällä rappuja. Hyvä fyysinen kunto on eduksesi erityisesti, jos joudut kiipeämään nosturiin. Pidä fyysisestä kunnostasi huolta liikunta-alan koulutuksissa. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille.

Täydennyskoulutusta torninosturinkuljettajalle, Uraopas

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Työllisyystilannetta talonrakennusalalla ylläpitää uudisrakentaminen. Myös korjausrakentaminen tulee työllistämään yhä enemmän, kun vanhoihin rakennuksiin tehdään peruskorjauksia, perusparannuksia ja uudistuksia.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden tarpeeseen. Alan projektit ovat osittain kausiluonteisia, mikä osaltaan vaikuttaa rekrytointeihin. Rakennusalan työpaikkoja on eniten tarjolla kesäisin ja syksyisin. Uusia ammattitaitoisia työntekijöitä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle lähivuosina.

Lähteet: ammattinetti.fi, ttl.fi, rakentaja.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: