Täydennyskoulutusta tullitarkastajalle

Täydennyskoulutusta tullitarkastajalle, Uraopas

Tullin tehtävänä on edistää tavarakaupan sujuvuutta, oikeellisuutta ja tavaraverojen kantoa. Tullin tehtävänä on myös suojata yhteiskuntaa. Tullitarkastajia työskentelee tullin yksiköissä eri puolilla Suomea.

Tullitarkastaja voi toimia esimerkiksi tullauksen passituksen, tullivalvonnan, verotuksen tai jälkitarkastuksen parissa. Tullitarkastajaksi voit opiskella henkilöstökoulutuksena Helsingin Tullikoulussa, kun olet saanut tullista työpaikan.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi tullitarkastajalle

Tullitarkastajan on oltava luotettava, vastuuntuntoinen ja kyvykäs itsenäiseen työskentelyyn. Tehosta oma-aloitteista työotettasi itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen tehokkuuden täydennyskoulutuksissa.

Tullin tehtävänä on varmistaa ulkomaankaupan sujuvuus, joten laaja kielitaito on erityisen tärkeää. Englannin kielen lisäksi kielikoulutuksia on tarjolla esimerkiksi kiinan, venäjän, espanjan ja saksan kielistä.

Tullitarkastajan täytyy hahmottaa verotuksen koukerot hyvin. Miten verotus ja tullaus sujuvat kaupankäynnissä esimerkiksi Kiinan tai Venäjän kanssa? Tarkasta tarjolla olevat tullauksen koulutukset.

Tarvitset tehtävissäsi myös tietoteknisiä taitoja. Esimerkiksi tietokoneen ajokortin voi suorittaa eri vaativuustasoilla. Myös Microsoft Officen tuotteet kehittyvät jatkuvasti ja uusimmat tuotteet ovat siirtyneet pilveen.

Työskenteletkö tietojärjestelmien suunnittelutehtävissä? Voit syventää asiantuntijuuttasi tutussa ohjelmointikielessä tai laajentaa osaamistasi opiskelemalla uuden kielen.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Tulliala tarjoaa tehtäväkohtaista jatko- ja täydennyskoulutusta. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Tulli rekrytoi henkilökuntaa tarpeen mukaan. Henkilökuntaa rekrytoidaan eläkkeelle jäävien tilalle, mutta henkilömäärän arvioidaan vähenevän tulevaisuudessa. Työpaikkojen määrän laskemiseen vaikuttaa osittain tullin määrärahojen väheneminen. Tullialalle ei voi kouluttautua erikseen, vaan tulli ohjaa tehtäviin rekrytoidut koulutukseen työsuhteen alettua.

Lähteet: tulli.fi, ammattinetti.fi