Täydennyskoulutusta työnopastajalle / perehdyttäjälle

Työnopastajan / perehdyttäjän täydennyskoulutus

Työnopastajia tai perehdyttäjiä löytyy lähestulkoon jokaiselta työpaikalta. Toisilla työnkuva voi olla pelkästään opastusta ja perehdytystä, toisilla se voi olla pienempi osa työtä. Suurissa yksiköissä tai yrityksissä kuten vaikkapa sairaaloissa tai tehtaissa työnoopastajan tai perehdyttäjän työ voi olla hyvinkin erilaista kuin vaikkapa pienessä yrityksessä, jossa uusia työntekijöitä tulee harvoin.

Työnopastajan tai perehdyttäjän tärkein tehtävä on saada uusi työntekijä mukaan porukkaan ja opettaa hänelle työpaikan pelisäännöt ja toimintamallit tai perehdyttää jo vanhat kollegat uuteen käytäntöön. Hyvä perehdytys tekee hyvän työntekijän.

Ehdotuksia työnopastajan / perehdyttäjän täydennyskoulutukseksi

Joissain tapauksissa työnopastajat tai perehdyttäjät saattavat olla mukana jo rekrytointiprosessissa. Vaikka näin ei olisikaan, tieto HR- ja rekrytointiasioissa ei varmasti ole pahitteeksi.

Työnopastajat tai perehdyttäjän tehtävä on ohjata työntekijöitä mukaan uuteen työhön tai uusiin toimintamalleihin, joita yrityksessä otetaan käyttöön. Työyhteisön kehittämisen koulutus voi avata uusia näkökulmia työhön, joka voi helposti jäädä samoille urille pitkäksi aikaa.

Hyvät vuorovaikutustaidot ovat niin ikään tärkeitä taitoja työskennellessä uusien ja miksei kokeneempienkin kollegoiden kanssa. Ihmisiä on osattava ohjata oikein parhaan mahdollisen lopputuloksen takaamiseksi. Omasta ammattitaidostaan on siis pidettävä huolta ja itseään on uskallettava kehittää ammatillisesti.

Työnopastajalle tai perehdyttäjälle voi välillä kasaantua suuri työtaakka: omat työt odottavat, kun perehdytettävä kaipaa neuvoa ja ohjausta. Tämä tulisi tietenkin ottaa huomioon työntekijän työnkuvassa ja perehdytykselle sekä ohjaukselle on varattava aikaa työkalenterissa. Aina näin ei kuitenkaan ole, ja vaikka olisikin, omasta työhyvinvoinnista ja jaksamisesta on pidettävä huolta. Taitoja voi viedä myös eteenpäin kollegoille.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Perehdyttäjiä ja työnopastajia tarvitaan edelleen, sillä yritykset rekrytoivat ja kouluttavat henkilöstöä jatkuvasti. Tulevaisuudessa erilaiset digityökalut voivat tulla avuksi, jolloin työnkuva saattaa muuttua jonkin verran.

Lähteet: Duunitori, Työterveyslaitos, Stepbystep

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: