Täydennyskoulutusta vartijalle

Täydennyskoulutusta vartijalle, Uraopas

Vartijan tehtävänä on muun muassa ennaltaehkäistä yritysten omaisuuteen kohdistuvia turvallisuusriskejä ja rikoksia. Vartija tekee tarkistuskierroksia vartiointikohteissaan ja toimii hälytystehtävissä, valvomotehtävissä sekä turvatarkastajana.

Vartijat voidaan jakaa piirivartijoihin, paikallisvartijoihin, myymälätarkkailijoihin, vahtimestareihin ja arvokuljettajiin. Vartijat työskentelevät vartiointiliikkeissä, turvallisuusalan yrityksissä ja muissa yrityksissä. Vartijalta edellytetään luotettavuutta, asiakaspalvelutaitoja, vartijan ammattitutkintoa sekä vartijakorttia.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi vartijalle

Vartija kohtaa työssään ristiriitatilanteita, joista hänen täytyy suoriutua asiallisesti ja puolueettomasti. Vartijan on ensisijaisesti pyrittävä sovintoon. Voit käydä kurssin, joka kouluttaa haastavia keskusteluja varten.

Uhkaavia tilanteita varten kannattaa käydä työturvallisuuskoulutuksessa. Äärimmäisissä tapauksissa erilaiset vartijan työvälineet, kuten teleskooppipatukka tai kaasusumutin voivat tulla tarpeeseen. Vartijalle on tarjolla jatkokoulutuksia ja voimankäytön kertauskoulutuksia.

Hyvä fyysinen kunto on vartijalle tärkeää, sillä työpäivät sisältävät seisomista ja kävelemistä. Paranna työkykyäsi kehittämällä fyysistä kuntoasi liikunta-alan koulutuksessa. Esimerkiksi monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille.

Työaikasi voivat sijoittua myös iltoihin, öihin ja viikonloppuihin. Nappaa vinkit mindfullness-koulutuksesta, jotta pystyt rentoutumaan vapaapäivänäsi.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Kiinteistöpalvelut, isännöintipalvelut ja kiinteistöliiketoiminta työllistävät kiinteistöalalla. Alan työllisyyttä ylläpitää jatkuva tarve ylläpitää kotien, koulujen ja työpaikkojen turvallisuutta.

Yksityinen turvallisuusala on kasvanut turvallisuustietoisuuden myötä. Yksityisen turvallisuusalan työllistymistilanne on hyvä nyt ja tulevaisuudessakin. Alan työpaikkoja on lisännyt yritysten ja julkisyhteisöjen turvallisuustoimintojen ulkoistaminen. Alan ammattilaisista on kysyntää reippaan työvoimavaihtuvuuden vuoksi.

Liittyvät ammatit: järjestyksenvalvojapoliisi

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: