Täydennyskoulutusta veturinkuljettajalle

Täydennyskoulutusta veturinkuljettajalle, Uraopas

Veturinkuljettajat työskentelevät VR-Yhtymä Oy:n palveluksessa. Veturinkuljettajien päätehtävänä on henkilö- ja tavarajunien kuljettaminen. Veturinkuljettajat järjestelevät vaunuja ratapihoilla ja tekevät huoltokuljetuksia kunnossapitovarikoilla.

Matkan aikana veturinkuljettaja tarkkailee mittareita, merkkivaloja ja käyttää hallintalaitteita. Lisäksi hän seuraa nopeusrajoituksia, opastimia ja paikallistaa junan sijaintia. Veturinkuljettaja pitää yhteyttä liikenteenvalvontaan ja seuraa tietoja liikenneturvallisuuteen vaikuttavista poikkeavista olosuhteista.

Veturinkuljettajaksi voi opiskella Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutuskeskus KRAO:ssa. Halijalta edellytetään sujuvaa suomen kielen taitoa ja 18 vuoden ikää. Pohjakoulutukseksi sopii teknisen alan ammattikoulututkinto, ylioppilastutkinto tai aiempi kokemus kuljetusalalta.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi veturinkuljettajalle

Veturinkuljettajat ajavat usein yksin, joten työ sopii itsenäisestä työstä nauttivalle. Veturinkuljettaja tekeekin monta asiaa samaan aikaan. Suunnittele työpäiväsi paremmin nappaamalla vinkit henkilökohtaisen tehokkuuden ja itsensä johtamisen täydennyskoulutuksissa.

Ratapihoilla, kunnossapitovarikoilla ja lähiliikenteessä työskentelevät tekevät yhteistyötä konduktöörien ja muiden rautatieammattilaisten kanssa. Tiimityötaitojen täydennyskoulutukset opastavat hyödyntämään tiimin jäsenten vahvuuksia, asettamaan yhteisiä pelisääntöjä ja parantamaan yhteishenkeä. Voit osallistua tiimityökoulutukseen yksin tai työporukan kanssa.

Veturinkuljettajaminen on pääasiassa vuorotyötä ja pitkillä matkoilla työvuorot venyvät. Tästä syystä hyvä psyykkinen ja fyysinen jaksaminen on tärkeää. Opi pitämään parempaa huolta itsestäsi osallistumalla hyvinvoinnin koulutuksiin. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille. Mielenrauhaa pääset harjoittelemaan mindfullness-koulutuksessa.

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Rautatieliikenteen työllisyystilanne on vakaa ja VR Group rekrytoi henkilökuntaa tarpeen mukaan. Eläkkeelle jäävien tilalle tarvitaan veturinkuljettajia, konduktöörejä, ratapihatyöntekijöitä ja asentajia.

Liittyvät ammatit: metrojunankuljettaja

Lähteet: ammattinetti.fi, kuljetusala.com