Kattava osaaminen auttaa myös sosiaali- ja terveysalalla

Miten sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät viihtyisivät ja jaksaisivat töissä paremmin, eivät haluaisi vaihtaa alaa tai jopa palaisivat takaisin alan töihin?

Sosiaali- ja terveysala

Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät, etenkin hoitajat, sairastuvat muita useammin työuupumukseen, joka näkyy sairauspoissaoloissa. Työ on haastavaa kaikin puolin, joten riittävä koulutus ja mahdollisuudet kehittyä työssä edistävät jaksamista ja ehkäisevät poissaoloja.

Miten sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät viihtyisivät ja jaksaisivat töissä paremmin, eivät haluaisi vaihtaa alaa tai jopa palaisivat alalle uudelleenkouluttauduttuaan? Resepti töissä viihtymiseen lienee sama jokaisella alalla, mutta sote-alan työntekijät ovat meille kultaakin kalliimpia, joten heidän jaksamiseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.

Hoitoalalla työrytmi voi tavallisesta toimistotyöläisestä kuulostaa häkellyttävältä. Vuorotyö ja kiire sekä vastuu potilaista on yhdistelmä, joka voi olla raskas taakka kannettavaksi alan ammattilaisellekin. Riittämättömyyden tunne kasvaa, jos kokee, että työtään ei voi tiukan aikataulun vuoksi tehdä niin hyvin kuin haluaisi. Työyhteisön tuki ja esimieheltä tuleva palaute ja arvostus ovat tärkeitä, jotta työtaakka harteilla ei kasvaisi kestämättömäksi.

Jatkuvat muutokset ja epävarmuus työn jatkuvuudesta ja sisällöstä ovat omiaan lisäämään uupumuksen riskiä. Kun soppaan lisätään vielä digitalisaation tuomat vaatimukset, kiireinen työrytmi ja henkiset paineet, pohja työuupumukselle rakentuu harmittavan helposti eikä töissä viihdy.

Ajantasaiset taidot auttavat voimaan hyvin työpaikalla

Osaavan työyhteisön merkitys hoitotyössä on suuri. On siis selvää, että omaa osaamistaan on kehitettävä, jotta voi antaa itsestään parhaan mahdollisen työpanoksen myös muiden avuksi. Tiivis ja osaava työryhmä, johon kokee kuuluvansa, on todella suuri voimavara kenelle tahansa.

Tyytymättömyyttä työtä kohtaan on havaittavissa silloin, kun tuntuu, että omat taidot eivät riitä työn tekemiseen niin hyvin kuin tahtoisi. Hoitotyössä esimerkiksi erilaisten potilaiden kohtaamista varten voi kouluttautua ja sen myötä erikoistua vaikkapa muistisairaiden hoitoon. Kun tietää miten ja miksi erilaisten potilaiden kanssa tulisi työskennellä parhaalla mahdollisella tavalla, työ muuttuu mielekkäämmäksi ja omaan osaamiseensa luottaa paremmin.

Olisi tärkeää, että työyhteisössä kouluttauduttaisiin yhdessä ja esimies kannustaisi täydennyskoulutukseen – se on koko työpaikan eduksi. Uuden oppiminen lisää motivaatiota, joka näkyy suoraan työpanoksessa ja töissä viihtymisessä. Lisäkouluttautuminen avaa uusia työmahdollisuuksia nykyisellä työpaikalla, mutta parantaa mahdollisuuksia tulla palkatuksi myös toiseen yritykseen.

Apua muutoksen tekemiseen

Sosiaali- ja terveysalan työtehtävät ovat yleisesti ottaen monipuolisia, haastavia ja motivoivia. Työssä on koettava onnistumisia, jotta se olisi palkitsevaa. Poliittisilla päätöksillä on toki vaikutus sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien arkeen, mutta muutosta voi yrittää tehdä sisältä päin ja oloaan parantaa myös itse juurikin esimerkiksi kouluttautumalla.

Lähteet: Sairaanhoitajat.fi, Tehy, Yle.fi