Näin saat työpaikkasi maksamaan täydennyskoulutuksesi

Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa. Jos aiot hakeutua haastavampiin työtehtäviin tai tavoittelet ylennystä, voi täydennyskoulutuksesta olla suuresti apua. Näillä vinkeillä perustelet työnantajallesi koulutustarpeesi.

Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa. Jos aiot hakeutua haastavampiin työtehtäviin tai tavoittelet ylennystä, voi täydennyskoulutus olla suureksi avuksi. Täydennyskoulutus antaa paitsi uusia taitoja, myös itsevarmuutta. Ja sitähän uralla etenemisessä tarvitaan! Jos et usko omiin kykyihisi, jämähdät paikoillesi.

Muista siis, että kyse ei ole vain koulutuksen, kurssin tai pätevyyden teknisestä suorittamisesta, vaan investoinnista osaamiseen ja henkiseen pääomaasi. Tämä ei silti tarkoita, että sinun tulisi välttämättä rahoittaa koulutusta itse inakaan kokonaan. Tuot osaamisesi joka päivä työnantajasi käyttöön ja edistät sen avulla työntajatahon menestystä. Osaamisen kehittäminen on siis todellakin työntekijän ja työnantajan yhteinen asia.

5 vinkkiä sinulle, joka haluat tuoda koulutustarpeesi pomosi tietoon

1. Onko aika kypsä?

Ennen kuin aloitat sopivan koulutuksen etsimisen, kannattaa selvittää, onko työnantajasi mahdollista päästää sinua koulutukseen juuri nyt. Miltä yrityksen talous näyttää? Onko koulutusbudjettia jäljellä? Onko yrityksellä ylipäätään varaa maksaa koulutuksestasi ja antaa sinun olla pois työstäsi koulutuksen ajan?

Kysy kollegoiltasi, onko heillä ollut joskus mahdollisuus osallistua koulutukseen työaikana ja ota selvää, mitä kouluttautumisesta ja osaamisen kehittämisestä sanotaan organisaationne "työntekijän käsikirjassa". Jotkin työpaikat asettavat edellytyksiä työnantajan rahoittamalle koulutukselle. Edellytys voi olla esimerkiksi, että kouluttautujan tulee pysyä organisaatiossa tietyn aikaa koulutuksen päättymisen jälkeen. Jos et usko, että työpaikka voi rahoittaa koulutustasi, kannattaa ottaa selvää apurahoista tai vaikkapa aikuiskoulutustuesta.

Varmista myös, että oma työtilanteesi mahdollistaa kouluttautumisen. Jos työpöytäsi laatikot pullottavat projekteista, on esimiehesi helppo sanoa pyynnöllesi napakka "ei".

2. Kerro, miten työnantajasi tulee hyötymään koulutuksestasi

Koulutus ei ole investointi vain itsesi vaan myös työnantajasi kehitykseen. Kun esität pomollesi ehdotuksen koulutuksesta, johon haluaisit osallistua, pohtii hän varmasti, miten tämä hyödyttäisi yritystä pidemmällä aikavälillä. Ole askeleen edellä ja mieti valmiiksi, miten se vaikuttaisi organisaatioonne, jos pääsisit koulutukseen kehittämään taitojasi. Voitteko ottaa uusia tehtäviä? Tehostaa nykyistä työtäsi? Jakaa tietosi muille työntekijöille? Kirjoita osallistumista tukevat perustelut ja toimenpide-ehdotukset ylös ja valmistaudu huolellisesti niiden esittämiseen.

Tärkein työkalu pomosi vakuutamisessa on argumentointikykysi. Panosta siis argumenttiesi laatuun ja ole vakuuttava. Kultainen sääntö tässä on keskittyä siihen, miten nimenomaan työnantajasi – et sinä henkilökohtaisesti – tulee hyötymään koulutuksestasi.

3. Kerää kunnolla tietoa sinua kiinnostavista koulutuksista

On vaikeaa vakuuttaa pomoa, jos ei oikein itsekään tiedä, millaista koulutusta haluaa. Selvitä, mitä mahdollisuuksia on tarjolla ja vertaile koulutuksia ja järjestäjiä keskenään nähdäksesi, millainen koulutus sopisi parhaiten tilanteeseesi. Ota myös selvää alasi viimeisimmistä trendeistä ja valitse koulutus, jossa opit niistä. Tällöin koulutuksesi hyödyttää työnantajaasi myös siksi, että tuot organisaatiosi tuulahduksen uusinta kehitystä ja viimeisintä tietoa.

Kun on aika keskustella pomosi kanssa, on hyvä ainakin varautua kaikella . Ennen keskustelua pomon kanssa, sinun tulisi tietää, mitä koulutus sisältää, mitä se maksaa ja mikä sen kokonaiskesto on. Avaa sitä, kuinka koulutukseen käytetty aika ja kustannukset tulevat vaikuttamaan myönteisellä tavalla työhösi tulevaisuudessa. Katso valmiiksi muutamia vaihtoehtoisia kursseja, jos ensimmäistä valintaasi ei hyväksytä.

4. Mieti valmiiksi, mitä kysymyksiä esimiehesi saattaa esittää sinulle

Kun keskustelet mahdollisuuksistasi osallistua koulutukseen työnantajan kustannuksella, on sinun oltava valmis vastaamaan esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

• Millä tavoin uudet osaamiset parantavat päivittäistä työtäsi?
  • Voitko työskennellä ja opiskella samanaikaisesti vai pitääkö sinun olla poissa töistä?
  • Jatkatko meillä työskentelyä koulutuksen suorittamisen jälkeen?

Valmista vastauksesi ja mieti läpi kaikki mahdolliset skenaariot. Muista, että koulutuksen on liityttävä nykyiseen työtilanteeseesi tai palveltava organisaatiosi tarpeita, jotta kukkaron nyörit heltyisivät.

5. Ole sinnikäs

Älä anna periksi, vaikka pomosi ensimmäinen vastaus ei ole täysin positiivinen. Ehkä kielteinen vastaus johtuu siitä, ettet onnistunut täysin kuvaamaan, kuinka koulutus hyödyttää organisaatiota. Pyydä esimiestäsi kertomaan, miksi koulutusta ei myönnetä sinulle. Jos sinulla ei ole juuri nyt mahdollisuutta kehittää taitoja, joita pidät arvokkaina, voit ehkä neuvotella mahdollisuudesta osallistua koulutukseen ensi vuonna.

Löydä täydennyskoulutus koulutushausta