Kuusi vinkkiä etäkoulutukseen osallistuvalle

Oletko ilmoittautunut koulutukseen, joka on nyt muutettu etätoteutukseksi? Tai onko sinulla suunnitelmissa osallistua verkkokoulutukseen tai webinaariin? Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla valmistaudut etäkoulutukseen.

Kouluttautuminen etänä

1. Lue kouluttajan lähettämät ohjeistukset

Olit sitten osallistumassa tunnin webinaariin tai pidempään etäkoulutukseen, saat kouluttajalta etukäteen ohjeistusta koulutukseen osallistumista varten. Lue ohjeet huolella – mukana saattaa olla esimerkiksi kehotus liittyä etukäteen suljettuun Facebook-ryhmään, testata ohjelman toimivuutta koneella tai tehdä koulutusta varten ennakkotehtävä. Saat myös etukäteen linkin, jonka kautta pääset osallistumaan koulutukseen.

Jos et ole kuullut kouluttajasta mitään ja koulutus lähestyy, älä epäröi olla yhteydessä. Laita viestiä myös siinä tapauksessa, jos toivot koulutuksessa käsiteltävän jotakin tiettyä kysymystä.

2. Testaa laitteet etukäteen ja ole ajoissa linjoilla

Varmista, että koulutuksessa käytettävä ohjelma toimii laitteella, jolla aiot osallistua koulutukseen. Laita tukikohtasi (työpöytä, sohvannurkka, tai mistä käsin tahansa aiotkaan osallistua koulutukseen) ajoissa valmiiksi. Mieti, miten saat minimoitua mahdolliset häiriötekijät (esim. pyykinpesukone tai avonainen ikkuna).

Varmista ajoissa, että nettiyhteys pelittää ja että kuulokkeet toimivat. Liity koulutukseen 5–10 minuuttia ennen alkamisaikaa, niin ehdit vielä korjata asian, jos jokin ei toimi. Varmista, että mikkisi on pois päältä, niin et häiritse muita.

3. Keskity koulutuksen ajan itse asiaan

Kun yhteys pelittää ja kuulokkeesi toimivat, sinun tulee vain keskittyä koulutukseen. Sulje meili ja muut viestintäpalvelut (esim. Slack) koulutuksen ajaksi, ja pidä puhelin sivussa. Voit halutessasi ottaa koulutuksen ajaksi käyttöön poissaoloviestin, jos haluat muiden tietävän, että et ole juuri tavoitettavissa.

Saatat saada koulutuksen slidet tai webinaaritallenteen käyttöösi koulutuksen jälkeen, mutta omat muistiinpanot auttavat poimimaan juuri sinulle tärkeimmät oivallukset talteen ja pysymään skarppina. Voit kirjoittaa havaintosi joko koneella (pienennä webinaariruutu niin, että saat näkyviin samanaikaisesti myös muistiinpanosi) tai käsin. Valitse se tapa, joka sopii sinulle parhaiten.

Kun koulutuksessa on tauko, pidä oikeasti tauko – nouse ylös, jaloittele, hae vaikka lasi vettä. Älä paina duunia koko tauon ajan.

4. Kysy rohkeasti, jos on kysyttävää

Vaikka et voikaan fyysisesti viitata koulutuksen aikana, voit esittää kysymyksiä yleensä joko ääneen tai chat-työkalun kautta. Yritä ajoittaa kysymyksesi sopivaan kohtaan, ettet keskeytä kouluttajaa aivan kesken lauseen.

Jos ohjeistuksena on kysyä vasta koulutuksen päätteeksi tai et halua keskeyttää kouluttajaa, kirjoita kysymys itsellesi heti ylös, niin muistat kysyä sen jälkikäteen. Muista, että kysymyksistä saattaa olla apua myös muille osallistujille.

5. Muista verkostoitua!

Vaikka et tapaakaan muita osallistujia fyysisesti, mikään ei estä sinua verkostoitumasta. Usein koulutukseen osallistujat esittelevät itsensä samaan tapaan kuin luokkahuonekoulutuksessa, ja saatat saada kiinnostavia kontakteja tai kaivattua vertaistukea.

Facebook-ryhmässä muihin voi tutustua jo etukäteen, ja jälkeenpäin voi laittaa kouluttautujakollegalle vaikkapa LinkedInissä viestiä.

6. Anna palautetta ja vastaanota sitä

Vaikka koulutus olisi jo ohi, anna palautetta, jos sinulla on sanottavaa. Näin kouluttaja osaa puuttua epäkohtiin tai jatkaa samaa rataa.

Jos kouluttaja tarjoaa mahdollisuuden saada jälkeenpäin palautetta mahdollisesta kotitehtävästä tai koulutuksen aiheeseen liittyvästä projektista, hyödynnä tilaisuus. Voit saada arvokkaita kommentteja!

Muista myös vinkata koulutuksesta tutuillesi, jos koet heidän hyötyvän siitä.

Selaa verkkokoulutuksia