Etätyö ja verovähennykset 2021 – muista nämä vähennykset veroilmoitusta tehdessä

Etätyöläiselle merkittävien verovähennyksien piiriin kuuluvat esimerkiksi työhuoneeseen sekä työvälineisiin liittyvät hankinnat. Lue lisää!

Etätyö nousi aiempaa ajankohtaisemmaksi vuoden 2020 aikana ja on tullut monen toimistotyöläisen työarkeen jäädäkseen. Jotta työergonomia pysyy kotonakin hyvänä ja työnteko sujuvana, on kotona hyvä olla asianmukainen työskentelypiste. Etätyö saattaa siis lisätä ylimääräisiä kuluja –  niitä voi kertyä esimerkiksi työtuolista tai tehokkaasta verkkoyhteydestä.

Etätyöläinen voi vähentää etätyöstä aiheutuneita kustannuksia verotuksessa. Etätyöläiselle merkittävien verovähennyksien piiriin kuuluvat esimerkiksi työhuoneeseen sekä työvälineisiin liittyvät hankinnat. Listasimme etätyöläisille kattavan tietopaketin siitä, miten verovähennyksiä on mahdollista hyödyntää etätyön tuomissa kuluissa.

Yleistä verovähennyksistä

Jokaiselle veronmaksajalle myönnetään automaattisesti 750 euron tulonhankkimisvähennys. Tämän summan ylimenevät kulut ilmoitetaan erikseen tulonhankkimismenoina veroilmoituksessa.

Tulonhankkimiskuluiksi lasketaan kaikki sellaiset kulut, joilla rahoitetaan esimerkiksi työn kannalta olennaisia välineitä, tiloja tai koulutuksia.

Etätyöläisen verovähennykset

Etätyöläinen voi hakea joko kaavamaista työhuonevähennystä työhuoneesta koituviin kuluihin tai vähennystä todellisten kulujen perusteella esimerkiksi työvälineisiin.

Kaavamaisessa työhuonevähennyksessä vähennyksen summa on kiinteä ja sidottuna vuosittaisten etätyöpäivien määrään. Todellisten kulujen mukaan tehtävä vähennys vaatii selvitystä ja tositteita kaikista vähennettävistä hankinnoista. Ohessa on lista niistä etätyöläisen yleisimmistä kuluista joista verovähennyksen saaminen on mahdollista.

Mitä etätyöhön liittyviä kuluja sitten voit vähentää verotuksessa?

1. Työhuone 👩‍💻

Työhuonetta varten voit hakea kaavamaista työhuonevähennystä. Tämä vähennys kattaa työhuoneen vuokran, valon, sähkön ja siivouksen. Se kattaa myös kalusteet (työtuoli, työpöytä). Kaavamaista työhuonevähennystä hakiessa ei siis voi erikseen vähentää kalusteiden hankinnasta aiheutuneita kuluja.

Vähennys on 900 euroa mikäli teet etätyötä yli 50% työpäivien kokonaismäärästä. Jos etätyöpäiviä on alle 50%, on vähennyksen summa 450 euroa. Satunnaisesti etätyötä tekevälle summa on 225 euroa.

2. Kalusteet ja työvälineet 💻🪑

Verovähennyksiin kuuluvia etätyöskentelyssä keskeisiä kalusteita ja välineitä voivat olla esimerkiksi työpiste, tietokoneen näyttö sekä näppäimistö. Kalusteet voi joko vähentää työhuonevähennyksen kautta tai vaihtoehtoisesti tehdä vähennyksen todellisten kulujen mukaan.

Jos teet paljon töitä etänä, työvälineet kannattaa vähentää todellisten kulujen mukaan. Vähennyskelpoisia menoja voivat olla esimerkiksi kalusteet sekä työhuoneesta aiheutuneet vuokra-, valaistus- ja lämmityskulut.

Huomaathan, että samaa asuntoa etätyöhön käyttävien ja todellisten kulujen mukaan vähennystä vaativien puolisojen on jaettava vähennettävä määrä puolisoille esitetyn selvityksen perusteella.

Alle 1000 euron yksittäiset hankinnat (alle 1000e / kaluste) voidaan vähentää kerralla hankintavuonna, mutta 1000 euron summan ylittävät yksittäiset hankinnat vähennetään vuosittain 25% suuruisissa osissa. Verovuodesta 2021 alkaen 1000 euron raja muuttuu 1200 euroon.

Jos lainaat työhön työnantajan omistuksessa olevia työvälineitä, niistä ei kerry sinulle veronalaista etua. Jos työantaja puolestaan hankki omistukseesi työvälineitä, niiden käypä arvo on sinulle palkkaa, ja työnantaja ilmoittaa ne tulorekisteriin.

3. Verkkoyhteys🌐

Verovähennyksiä voi hyödyntää myös tietoliikenneyhteyksien kuluihin, mikäli yhteyttä käytetään merkittävästi työskentelyyn.

Vähennys on 50%, mikäli yhteyttä käytetään osittain työtarkoituksiin ja 100% mikäli yhteyttä hyödynnetään pääosin työskentelyssä.

Jos puolisot käyttävät samaa yhteyttä tulonhankinnassa, prosenttiosuudet puolitetaan.

Jos työnantajasi korvaa sinulle itse hankkimasi tietoliikenneyhteyden käyttökustannuksia, korvaus on veronalaista tuloa sekä työkäytön että yksityiskäytön osalta.

Jos työnantajasi taas järjestää sinulle työkäyttöä varten tietoliikenneyhteyden, sekä työkäyttö että yksityiskäyttö on sinulle verovapaata.

Vinkki! Myös kasvomaskit ovat vähennyskelpoisia

Tiesitkö, että joukkoliikenteessä kodin ja työpaikan välisillä matkoilla käytetyt maskit ovat vähennyskelpoisia asunnon ja työpaikan välisinä matkakuluina? Vähennys on kaavamainen: 2 euroa jokaiselta päivältä, jona teet vähennykseen oikeuttavan matkan Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen 13.8.2020 antaman suosituksen jälkeen.

Verovähennyksistä voit ilmoittaa OmaVerossa kohdassa 4. Lisätietoa verovähennyksistä löydät vero.fi -sivustolta.

Verotusasiat haltuun? Löydä koulutus itsellesi tai organisaatiollesi.

Selaa koulutuksia

Lähteet: vero.fi