Mikä on lomaraha ja miten se lasketaan?

Kenellä on oikeus lomarahaan ja miten lomarahan suuruus lasketaan? Olemme koonneet tähän artikkeliin tiiviin tietopaketin siitä, mitä sinun tulee tietää lomarahasta ja lomarahan laskemisesta.

Lomaraha on yleinen useassa työsuhteessa käytäntönä oleva palkkio, joka maksetaan normaalin palkan päälle kertyneiden lomapäivien ajalta. Lomaraha on alun perin syntynyt työnantajien tarpeesta varmistaa, että työntekijät palaavat töihin myös lomien jälkeen, mutta nykyään työelämässä se on pääosin vakiintunut käytäntö.

Lomaraha-tietopaketti

Lomaraha, alkuperäiseltä nimeltään lomaltapaluuraha, on työnantajan maksama summa, joka maksetaan loman ajalta normaalin loma-ajan palkan lisäksi.

Se, onko työntekijällä oikeutta lomarahaan, riippuu työntekijän ja työnantajan välisestä sopimuksesta sekä alan työehtosopimuksesta.

Lomarahasta ei siis säädetä laissa, vaan se on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus. Kaikilla aloilla tai työpaikoilla ei ole käytössä lomarahaa.

Lomarahan suuruus on riippuvainen vuosilomapäivien määrästä. Silloin, kun lomarahaa maksetaan työpaikalla, ovat siihen oikeutettuja myös määräaikaiset sekä osa-aikaiset työntekijät.

Miten lomaraha lasketaan?

Lomarahan suuruus on 50 % vuosilomapalkasta ja se maksetaan tyypillisesti lomaltapaluupäivän palkassa tai vuosilomapalkan yhteydessä. Loma-ajan palkka taas on vähintään työntekijän keskimääräisen palkan suuruinen. Lomaraha on muun palkan tapaan verotettavaa tuloa. Työehtosopimuksissa on usein mainittu, ettei lomarahaan ole oikeutettu, mikäli työsuhde päättyy lomaan, eikä loma-ajan jälkeen enää palaa työpaikalle.

Useat työnantajat tarjoavat myös mahdollisuutta vaihtaa kertyneet lomarahat lomapäiviksi. Mahdollisuus tähän vaihtelee aloittain. Muuttaessasi lomarahaa lomapäiviksi kannattaa kuitenkin on olla tarkkana, että lomailu ei estä seuraavan vuoden vuosilomien kertymistä.

Haluatko lisätietoa työsopimuksista?

Monipuolisesta koulutustarjonnasta löydät sopimusoikeuden koulutuksia niin työnantajan kuin työntekijän näkökulmasta.

Tutustu sopimusoikeuden koulutuksiin

Lähteet: erto.fi