Pohdi näitä ennen palkkaneuvottelua – 7 parasta vinkkiä

Lue DO's ja DONT's -listamme!

Pohdi näitä ennen palkkaneuvottelua – 7 parasta vinkkiä

Joka vuosi tulee eteen aika, jolloin esimiehesi kutsuu sinut siihen kuuluisaan ja kutkuttavaan tilanteeseen – palkkakeskusteluun. Jännittävää ja innostavaa samaan aikaan. Kuinka monesti olet poistunut keskustelusta tuntien itsesi TODELLA tyytyväiseksi? Koulutus.fi:n DO's ja DONT's -listauksen vinkeillä olet lähempänä palkkatavoitettasi!

DO’s  – Näillä onnistut

1. Aseta keskustelulle myönteinen sävy
Tee selväksi, että viihdyt työssäsi ja esimiehesi alaisuudessa. Korosta myös, että haluat kehittyä niin pitkälle kuin mahdollista. Pyri ottamaan pitkäkatseinen ja jopa hieman visionäärinen ote. Kuulosta päättäväiseltä ilman, että vaikutat ylimieliseltä.

2. Esitä faktoja
Lähde liikkeelle siitä, mikä ohjaa palkkaasi ja millaista suoritusta tai käytöstä yrityksessänne edellytetään. Palaa siihen tavoitteeseen, jonka sovitte esimiehesi kanssa tavoitejakson alussa ja kuvaile, kuinka olet sen saavuttanut. Tuo esille, mitä olet tehnyt erityisen hyvin menneen vuoden aikana ja kuinka se on myötävaikuttanut organisaation tulokseen. Voit myös nostaa esiin haasteita, joita kohtasit ja kuinka käsittelit ne.

3. Tee kotiläksysi ja esitä oikeita vaatimuksia
Ota selvää organisaation palkkakäytännöistä. Kriteerit on tärkeä tuntea, koska ne toimivat pohjana, jota vasten työpanostasi ja tulostasi arvioidaan. Pohdi myös, millainen työympäristösi on. Saatko tarpeeksi aikaa, toimivaltaa ja koulutusta suoriutuaksesi tehtävistäsi parhaalla mahdollisella tavalla? Kirjoita ylös asioita, joita tulisi mielestäsi kehittää ja ota ne esiin keskustelussa.

4. Aseta tavoite palkkaneuvottelulle
Muodosta itsellesi tavoite keskustelua ja palkankorotusta koskien. Mieti valmiiksi palkkaa koskeva maksimi-minimi-asteikko, jotta sinulla on selkeät raamit, joista toimia. Älä myöskään unohda täydennyskoulutusta, etuja tai bonusta.

5. Treenaa ja valmistele
Voit hyvin testata argumenttejasi vaikka kaverin kanssa. Mieti, mitä argumentteja ja kysymyksiä uskot esimiehesi esittävän ja kuinka vastaat niihin. Mieti, miten olet viime aikoina kehittynyt. Oletko saanut täydennyskoulutusta, uusia työtehtäviä tai onko vastuualueesi kasvanut? Uskalla nostaa itseäsi ja aikaansaannoksiasi esiin.

6. Älä tyydy
Jos esimies vetoaa siihen, ettei rahaa ole tarpeeksi – älä tyydy siihen. Pyydä uutta keskustelua kunhan esimiehesi on ehtinyt kiivetä muutaman rappusen ja neuvotella lisäresursseista ylemmän tahon kanssa.

7. Hyödynnä vasta-argumentit
Kohtaa pomon vasta-argumentit heittämällä pallo takaisin tilanteesen sopivilla jatkokysymyksillä, kuten "Mitä tarkoitat?" tai "Miten perustelet väitteesi?". Älä jätä asioita roikkumaan ilmaan.

DONT’s  – Älä tee näitä virheitä

1. Valita, että työkaverisi saavat enemmän palkkaa kuin sinä
Älä vertaa itseäsi ja palkkaasi muihin. Kuinka paljon tienaat, riippuu siitä, millaista työtä ja tulosta teet, eikä siitä, minkä verran kollegoidesi pankkitileille kilahtaa.

2. Uhkailu toisella työpaikalla
Hyvä esimies ei tule antamaan sinulle korkeampaa palkkaa vain siksi, että uhkailet työpaikan vaihdolla. Oikeastaan se vain näyttää, ettet ole henkilö, johon voisi luottaa tiukan paikan tullen.

3. Menetä sitoutuneisuus ilman palkankorotusta
Vaikka kuinka tekisi mieli, älä vain mene sanomaan, ettei sitoutuneisuutesi ole taattu, ellet saa tarpeeksi suurta palkankorotusta. Tällaisilla kommenteilla teet vain hallaa itsellesi.

4. Valitus viime vuoden pienestä palkankorotuksesta
Tällä et pysty mitenkään perustelemaan sitä, miksi saisit tällä kertaa enemmän.

5. Pyydä palkankorotusta kokouksessa, joka koskee aivan muuta asiaa
Vaikka toisit pomolle ilouutisia onnistuneesta asiakasprojektista, ei se ole tekosyy ottaa palkankorotusta puheeksi tilanteessa, johon se ei kuulu. Et todennäköisesti saisi kuitenkaan aikaiseksi neuvottelutilannetta, jossa voitaisiin todella tehdä päätöksiä.

6. Älä kerro huonosta taloustilanteestasi
Työnantajasi ei ole vastuudessa henkilökohtaisesta taloustilanteestasi. Toki saatat vetoomuksellasi herättää esimiehesi myötätunnon, mutta se ei silti tee palkastasi muhkeampaa.

7. Älä kiihdy tai suutu
Jos tilanne harmittaa sinua tai ratkaisua ei siltä istumalta tunnu löytyvän, pyydä miettimisaikaa ja sopikaa uudesta kokouksesta.

Neuvottelutekniikan koulutus

Jos oikein mietit asiaa, huomaat, että löydät itsesi erilaisista neuvottelutilanteista lähes päivittäin. Huolimatta siitä, aiotko neuvotella palkastasi esimiehesi kanssa, suuresta tilauksesta asiakkaasi kanssa tai seuraavasta lomakohteesta puolisosi kanssa, on neuvottelutekniikan koulutuksesta hyötyä.

Katso neuvottelutaidon kurssit täältä

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: