Kouluttaudu personal traineriksi!

Kouluttautunut personal trainer osaa auttaa erilaisia liikkujia kohti erilaisia tavoitteita: painonpudottajia, kunnonkohottajia ja kokeneita himoliikkujia – kaikkia, jotka haluavat itselleen henkilökohtaista ja ammattitaitoista tukea ja ohjausta. Personal trainer voi toimia liikunta- ja hyvinvointikeskuksissa tai yrittäjänä, joko pää- tai sivutoimisesti.

Personal trainerin työ on monipuolista. Työssä kohtaavat usein oma harrastaneisuus liikunta-alalta sekä halu auttaa ja ohjata muita kohti omia tavoitteitaan. Personal trainerin työssä pääsee vaikuttamaan omiin aikatauluihinsa sekä tekemään työtä monipuolisesti erilaisten ihmisten parissa.

Personal trainer on lisenssikoulutuksen suorittanut ammattilainen

Personal trainerin koulutus antaa ennen kaikkea tarvittavat tiedot ja taidot personal trainerina toimimiseen. Koulutuksissa käsiteltäviä aiheita voivat olla esimerkiksi:

• Anatomian ja fysiologian perusteet
  • Ravitsemusohjaus
  • Käytännön harjoittelua, kuten:
    • Voimaharjoittelua
    • Kestävyysharjoittelua
    • Liikkuvuusharjoittelua
    • Harjoitusohjelmien suunnittelu
  • Psyykkinen valmennus ja asiakkaan motivointi
  • Viestintä ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa
  • Omien palveluiden ja osaamisen markkinointi

Miten  pätevöidytään personal traineriksi ? Kuka saa toimia personal trainerina?

Personal trainerin työhön saa parhaat lähtökohdat suorittamalla personal traineriksi pätevöittävän koulutuksen koulutusorganisaatiossa, joka on alaan erikoistunut. Personal trainer ei ole suojattu ammattinimike Suomessa, mikä tarkoittaa koulutuspolun osalta monipuolisia vaihtoehtoja. Kouluttajia on markkinoilla useita. Personal trainer -nimikettä voi käyttää ilman tiettyä koulutusta tai vastaavaa edellytystä. Menestyvä personal trainer panostaa kuitenkin omaan osaamiseensa kouluttautumalla ammattilaisten parissa.

Koulutustahon valinnassa kannattaa tarkistaa, tarjoaako koulutustaho jonkin sertifioinnin tai onko heidän tarjoamastaan koulutuksesta saatavilla todennettuja asiakkaiden arvosteluja.

Personal trainer -koulutuksen suorittaminen ja lisenssin hankkiminen on osoitus asiakkaillesi siitä, että olet luotettava ja osaava liikunnan ammattilainen. Koulutus tarjoaa myös mahdollisuuden verkostoitua jo alalla toimivien ammattilaisten sekä muiden kouluttautujien kanssa. Valmennus- ja ohjaussuhteessa luottamus on kaiken A ja O. Panosta siis siihen ja suorita personal trainer -koulutus luotettavan koulutuskumppanin ohjaamana.

Missä ja miten voin suorittaa personal trainer -koulutuksen?

Personal trainer -koulutuksia on tarjolla eri puolilla Suomea. Koulutuksia tarjoavat esimerkiksi:

• Yksityiset liikunta-alan koulutustahot, kuten Impulssi Valmennus Oy
  • Urheiluopistot, kuten Vierumäki – Suomen Urheiluopisto
  • Kansanopistot, kuten Kauhajoen opisto

Personal trainer -koulutuksen kesto vaihtelee kouluttajien välillä. Yleisesti keston voi sanoa olevan kolmesta kuukaudesta yhteen vuoteen. Kestoon vaikuttaa se, suorittaako koulutuksen kokopäiväisesti vai monimuotoisena koulutuksena esimerkiksi työn ohessa.

Koulutuksen toteutus ja sisältö riippuvat koulutuksen tarjoajasta ja personal trainer -koulutuksissa on mahdollisuuksia myös erikoistua tai suorittaa esimerkiksi samalla aikuisliikunnan ammattitutkinto.

Mitä hyötyä on personal training -koulutuksesta?

Personal trainer -koulutuksessa saat tietoa muun muassa liikuntafysiologiasta, ravitsemuksesta, erilaisista vammoista, tekniikkaohjauksesta sekä erilaisista kehon analyysi- ja testimenetelmistä. Koulutuksessa opitaan myös erilaisten asiakkaiden kuten senioreiden ja raskaana olevien ohjaamista.

Moni liikunnan alalle lähtevä saattaa hallita jo etukäteen monta personal trainerin tehtäviin kuuluvaa osa-aluetta. On kuitenkin eri asia harjoitella itse kuin valmentaa erilaisista lähtökohdista ihmisiä omia tavoitteitaan kohden. Personal trainer -koulutuksen myötä saat osaamista ja toimintamalleja ohjaus- ja valmennustyöskentelyyn, etkä jumiudu omiin toimintamalleihisi ja näkemyksiisi treenaamisesta.

Jatkuva kouluttautuminen on tärkeää liikunta- ja hyvinvointialalla

Yleinen tietämys ja kiinnostus harjoittelua ja ravitsemusta kohti kasvaa jatkuvasti ja kuntoliikkujien halu tietää enemmän liikunnasta sekä ravinnosta lisääntyy jatkuvasti.

Monilla voi olla myös rasitusvammoja, erikoisruokavalioita tai muita rajoitteita, jotka tulee huomioida liikuntaohjelmassa. Tämä puolestaan asettaa omat haasteensa personal trainereille ja muille liikunnan ammattilaisille. Myös asiakkaiden erilaisten elämäntilanteiden huomioiminen, motivointi ja innostaminen vaatii personal trainerilta paljon, joten on hyvä myös kasvattaa osaamista näistä osa-alueista osallistumalla säännöllisesti uusiin täydennyskoulutuksiin.

Uusien koulutuksien myötä omat verkostot myös kasvavat ja innostus päivittäiseen tekemiseen pysyy korkealla!

Lähteet: Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry, Impulssi