Lisätietoa hakutulosten suodattamisesta ja listautumisesta

koulutus.fi käyttää koulutusten listaamiseen algoritmia, jonka tarkoituksena on tarjota käyttäjillemme osuvia hakutuloksia. Käyttämällä eri suodattimia ja lajitteluvaihtoehtoja voit vaikuttaa siihen, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.

Kun valitset tiettyjä suodattimia, koulutukset luokitellaan valitsemiesi parametrien mukaan (esim. koulutuksen paikkakunta tai hinta). Kun käytä suodattimia, haku näyttää sinulle vain valitsemasi parametrit täyttävät koulutukset.

Jos et ole valinnut tarkkoja hakuparametrejä, käytämme omaa osuvuusalgoritmiamme tulosten esittämiseen. Algoritmi on suunniteltu ottamaan huomioon monia eri tekijöitä ja tarjoamaan käyttäjillemme mahdollisimman osuvia hakutuloksia.

Listaus perustuu erityisesti seuraaviin parametreihin:

Tekstin osuvuus – Näyttääksemme listauksessa käyttäjillemme sopivimmat koulutusohjelmat, painotamme koulutuksen tekstien osuvuutta suhteessa valittuihin suodattimiin. Koulutusohjelmat, jotka vastaavat parhaiten valittuja hakusuodattimia, sijoittuvat listauksessa korkeimmalle. Listausjärjestys perustuu siihen, miten hyvin koulutuksen nimi, kuvausteksti ja kategoria (koulutusala) vastaavat valitsemiasi suodattimia tai hakutermejä.

Koulutusarvioinnit – Hakutulosten listautumiseen vaikuttavat myös koulutusten saamat arvostelut. Ne koulutukset, joilla on tuoreita ja myönteisiä arvosteluja, sijoittuvat yleensä korkeammalle hakutuloksissa.

Yhteistyökumppanit – Tavoitteenamme on auttaa kaikkia Suomessa löytämään itselleen oikea kurssi tai koulutus. Sivustollamme listaamme pääasiassa yhteistyökumppaniemme koulutuksia, mutta myös sellaisten koulutusorganisaatioiden koulutuksia, joiden kanssa meillä ei ole aktiivista yhteistyösopimusta. Yhteistyökumppanien koulutukset sijoittuvat listauksessa muita koulutuksia korkeammalle. Tähän ei vaikuta kumppanuuden koko, vaan pelkästään se, onko meillä toimijan kanssa aktiivinen yhteistyökumppanuus.

Koulutuksia järjestävät yhteistyökumppanimme voivat vaikuttaa koulutustensa listautumiseen hakutuloksissa ostamalla mainossijoittelupaikkoja. Olemme merkinneet nämä listauksessa tiedolla "Kouluttaja suosittelee" ja/tai "Sponsoroitu".

Hakualgoritmimme voi muuttua ajan myötä

Jotta voimme tarjota käyttäjillemme osuvia hakutuloksia, saatamme päivittää hakualgoritmiamme. Tältä sivulta löydät hakutulosten listautumista koskevat ajankohtaiset tiedot.

Viimeksi päivitetty: 2.3.2023