Täydennyskoulutusta hotellinjohtajalle

Hotellinjohtajan täydennyskoulutus

Hotellinjohtajan vastuulla on hotellin liiketoiminnan ylläpitäminen ja sen toiminnan hallinnointi. Hän johtaa hotellihenkilökuntaa ja liiketoimintaa sekä vastaa kiinteistönhoidon ja puhtaanapidon organisoinnista ja asiakaspalvelun tasosta. Hotellinjohtajan tehtävät voivat vaihdella hotellin koon ja tarkoituksen mukaan – on erilaista pyörittää pientä hotellia Helsingin keskustassa kuin suurta hotellikompleksia Lapin hiihtokeskuksissa. Työhön vaikuttaa myös se, onko hotelli osa suurta ketjua.

Ehdotuksia hotellinjohtajan täydennyskoulutukseksi

Hotellinjohtajan työ on sekoitus vuorovaikutusta hotellin työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa sekä toimistossa tehtäviä paperihommia. Hotellinjohtajan vastuulla on varmistaa, että kaikki hotellin toiminnan osa-alueet pyörivät toivotulla tavalla. Hän vastaa talousasioista, hankinnoista ja henkilökunnan rekrytoinnista.

Hotellinjohtaja osallistuu tarvittaessa myös hotellin jokapäiväisiin askareisiin; hän saattaa auttaa aamiaisen kattamisessa, hotelliasiakkaan palvelussa tai vaikkapa ruokatilauksen purkamisessa.

Kokonaisuuden tasapainottelu vaatii organisointikykyä ja stressinhallintataitoja. On kyettävä tekemään useita asioita samanaikaisesti ja priorisoimaan työtehtäviä. Hotellinjohtajan kannattaakin satsata paitsi omaan ja henkilöstön osaamiseen, myös omaan jaksamiseensa.

Hotellinjohtaja voi kehittää osaamistaan paitsi työkokemusta kartuttamalla, myös osallistumalla täydennyskoulutuksiin. Täydennyskoulutuksissa voidaan joko kehittää yksittäistä osa-aluetta, kuten vaikkapa kielitaitoja, tai opiskella laajempaa opintokokonaisuutta.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Jos olet yrittäjä, mieti millaista täydennyskoulutusta tarvitset ja millaisia kouluttautumisen kustannukset ovat.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Talouden suhtanteiden vaihtelut vaikuttavat majoituspalveluihin. Palvelujen kysyntä vaihtelee sesonkien mukaan, joten alalla on paljon osa-aikaisia työntekijöitä ja vuokratyöntekijöitä.

Ulkomaanmatkaajien lisäksi Suomen matkailupalveluja käyttävät kotimaan matkailijat, joiden suosituimmat matkailuajat ajoittuvat lomakausiin. Lapin laskettelu- ja hiihtokeskukset vetävät sekä kotimaisia että ulkomaisia turisteja erityisesti talven aikana.

Alalla riittää töitä myös tulevaisuudessa. Ei kuitenkaan kannata jäädä laakereilleen lepäämään, sillä ammattitaitoisimmat ja parhaat asiakaspalvelut omaavat pärjäävät työmarkkinoilla parhaiten.

Lähteet: Ammattinetti, Lapin AMK