Täydennyskoulutusta hovimestarille

Hovimestarin täydennyskoulutus, Uraopas

Murhamysteereissä hovimestari on yleensä syyllinen, mutta tosielämässä hän on ravintolasalien valtias. Hovimestari toimii ravintolan ravintolasalissa eräänlaisena myyntipäällikkönä sekä tarjoilijoiden esimiehenä. Hovimestarin työtehtäviin kuuluu tarjoilijoiden työn ohjaamisen lisäksi asiakaspalvelutehtäviä ja anniskelua. Hänen tulee paitsi hallita asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot, myös tuntea ravintolan tuotteet. Hovimestari voi työskennellä erilaisissa ravintoloissa tai esimerkiksi yökerhossa.

Ehdotuksia hovimestarin täydennyskoulutukseksi

Hovimestari työskentelee ravintolan salissa asiakkaiden keskuudessa. Hänen keskeisimmät työtehtävänsä ovat tarjoilijoiden työn ohjaaminen ja valvominen, asiakaspalvelu sekä anniskelu. Hän toimii tarjoilijoiden esimiehenä ja vastaa täten heidän työajoistaan ja työnjaostaan. Hovimestarin esimiehenä toimii yleensä ravintolapäällikkö.

Hovimestarin työ on vastuullista. Hän ottaa asiakkaita vastaan, osallistuu tarjoiluun ja esittelee ravintolan tuotteita. Ravintolan koko vaikuttaa hovimestarin työtehtäviin; pienessä ravintolassa hän saattaa käydä asiakkaiden kanssa myyntineuvotteluja ja tehdä tarjouksia tilaisuuksista, suuremmissa yrityksissä hän vastaa tilausten hoidosta saamiensa tilausvahvistusten mukaisesti.

Hovimestarin työ on vuorotyötä ja ajoittuu usein myös viikonlopuille. Vuodenaika ja viikonpäivä vaikuttavat työpäivän kiireellisyyteen. Työ on seisomatyötä, joten myös fyysisestä kunnosta on hyvä huolehtia.

Koska hovimestarin työ on pitkälti asiakaspalvelutyötä, palveluhenkisyys, vuorovaikutustaidot, tilannetaju ja joustavuus ovat ammatissa melkeinpä välttämättömyyksiä. Myös kielitaitoa vaaditaan.

Näiden ominaisuuksien lisäksi hovimestarilta vaaditaan esimiestaitoja. Omia taitojaan voi kehittää esimerkiksi tiimityöskentelyn, kehityskeskustelujen tai päätöksenteon osa-alueilla. Luonnollisesti ravintolan palvelut ja tuotteet on tunnettava hyvin ja niistä on osattava kertoa asiakkaille. Hovimestarin työssä tarvitaan myös taloudellista osaamista ja näkemystä.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelut kuuluvat Suomen vahvimpiin kasvualoihin. Ravintolapalvelujen työllisyystilanne on hyvä, mutta vaihtelee sesonkien mukaan. Alalla on sesonkivaihtelun takia paljon vuokratyöläisiä ja osa-aikaisia työntekijöitä.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat ravintoalan palveluiden kysyntään, joka vuorostaan vaikuttaa työllisyyteen. Alalla tulee olemaan työpaikkoja myös tulevaisuudessa, joskin työntekijältä vaaditaan ammattitaitoa, asiakaspalvelutaitoja, oma-aloitteisuutta ja hyvää kielitaitoa.

Hovimestari voi edetä työssään esimerkiksi ravintolapäällikön asemaan.

Lähteet: Ammattinetti, mara.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: