Täydennyskoulutusta keittiöpäällikölle

Keittiöpäällikön vastuulla on varmistaa, että keittiöhenkilökunta pelaa hyvin yhteen. Hän suunnittelee ja johtaa keittiön työtä sekä ideoi ja laatii ruokalistat. Hän voi myös tarvittaessa osallistua ruoan valmistukseen.

Täydennyskoulutusta keittiöpäällikölle

Keittiöpäällikkö on keittiön hallitsija. Hän johtaa keittiön työtä ja vastaa siitä, että hommat pyörivät toivotulla tavalla. Keittiöpäällikkö voi työskennellä erilaisissa ravintoloissa, yökerhossa tai vaikkapa laivan ravintolassa. Koska keittiöpäällikkö on esimiesasemassa, hänellä on oltava hyvät vuorovaikutustaidot ja organisointikykyä.

Ehdotuksia keittiömestarin täydennyskoulutukseksi

Keittiöpäällikön vastuulla on varmistaa, että keittiöhenkilökunta pelaa hyvin yhteen ja että talousasiat ovat kunnossa. Hän suunnittelee ja johtaa keittiön työtä sekä ideoi ja laatii ruokalistat. Hän voi myös tarvittaessa osallistua ruoan valmistukseen.

Keittiöpäällikön vastuulla on uusien työntekijöiden valitseminen, perehdyttäminen ja opastaminen sekä työntekijöiden ja johdon välisenä yhteyshenkilönä toimiminen.

Työympäristönä on pääasiassa keittiötilat, vaikkakin paperityöt hoidetaan erillisissä tiloissa, tyypillisesti työhuoneessa. Työ on vuorotyötä, ja viikonpäivä ja sesonki vaikuttaa siihen, kuinka kiireisiä työpäivät ovat.

Keittiöpäällikön työtehtäviin kuuluu mm. ruokatarvikkeiden hankintaa, kustannuslaskentaa ja varastointia.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelut kuuluvat Suomen vahvimpiin kasvualoihin. Ravintola-alalla työllisyystilanne on hyvä, mutta sesonki vaikuttaa työllisyystilanteeseen. Alalla onkin paljon vuokratyöläisiä ja osa-aikaisia työntekijöitä.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat ravintoalan palveluiden kysyntään, joka vuorostaan vaikuttaa työllisyyteen. Alalla tulee olemaan työpaikkoja myös tulevaisuudessa. Työllistymisen edellytyksiä ovat asianmukainen ammattitaito, hyvät asiakaspalvelutaidot, kielitaito sekä oma-aloitteisuus.

Lähteet: Ammattinetti, mara.fi, meriliitto.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: