Täydennyskoulutusta muurarille

Täydennyskoulutusta muurarille, Uraopas

Muurari tekee perustusten, seinien ja pilareiden rappaus- ja laatoitustyötä. Muurarin keskeisin taito on liittää tiiliä ja muita kiviaineksia laastilla toisiinsa tai alustaansa. Muurarin työvälineisiin lukeutuvat vasarat, kauhat, vesivaaka, linjalanka, metrimitta ja hierrinlaatat.

Muurarit työskentelevät rakennustyömailla joko yksin tai osana tiimiä riippuen työmaan koosta. Hän voi toimia harkkomuurarina, hormimuurarina, laattatyöntekijänä, rappaajana, seinämuurarina, tasoitetyöntekijänä, tulisijamuurarina tai teknisenä muurarina.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi muurarille

Suurilla työmailla muurari kantaa kortensa kekoon osana tiimiä, jolloin hyvät yhteistyötaidot ovat valttia. Tiimityötaidot tehostavat työskentelyä ja vuorovaikutusta moniammatillisessa työympäristössä. Tiimityötaitoja voit lähteä kehittämään itsenäisesti tai työporukalla. Koulutukset auttavat hyödyntämään tiimin jäsenten vahvuuksia ja parantamaan yhteishenkeä.

Pienemmillä työmailla tai itsenäisenä yrittäjänä toimivan muurarin on sopeuduttava työskentelemään yksin. Vastuun ottaminen omasta työskentelystä edellyttää itsekuria ja organisointikykyä. Opi suunnittelemaan työskentelyäsi paremmin ajanhallinnan, stressinhallinnan ja itsensä johtamisen täydennyskoulutuksissa.

Älä tule paha muuri, tule hyvä muuri

Muurarin on tärkeää olla hyvässä fyysisessä kunnossa, sillä välillä hän joutuu työskentelemään vaikeissa asennoissa. Pidä fyysiestä kuunostasi huolta liikunta-alan koulutuksissa. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille.

Turvallisuuden varmistamikseksi muurarin täytyy noudattaa työturvallisuussäädöksiä. Jos työturvallisuuskorttisi on vanhentumassa, imoittaudu täydennyskoulutukseen! Mahdollisten työtapaturmien vuoksi sinun on hyvä osata ensiapua.

Yrittäjät tarvitsevat muuraustaitojen lisäksi tietoa esimerkiksi sisäisestä laskentatoimesta, palkanlaskennasta, kirjanpidosta ja markkinoinnista. Voit osallistua yksittäisille kursseille tai suorittaa yrittäjyyden tutkinnon ja saada kattavan kokonaiskuvan yrittäjyyden osa-alueista. Jos sinulla on alaisia, kannattaa käydä esimiestaitojen tai johtamisen koulutus.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Muurarin vaativa ammatti edellyttää erikoistumista, minkä vuoksi täydennyskoulutus omalla eritysosaamisalueella on tärkeää.

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Työllisyystilannetta talonrakennusalalla ylläpitää uudisrakentaminen. Myös korjausrakentaminen tulee työllistämään yhä enemmän, kun vanhoihin rakennuksiin tehdään peruskorjauksia, perusparannuksia ja uudistuksia.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden tarpeeseen. Alan projektit ovat osittain kausiluonteisia, mikä osaltaan vaikuttaa rekrytointeihin. Rakennusalan työpaikkoja on eniten tarjolla kesäisin ja syksyisin. Uusia ammattitaitoisia työntekijöitä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle lähivuosina.

Liittyvät ammatit: talonrakentaja

Lähteet: ammattinetti.fi, ttl.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: