🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

Matleena Aarikallion MBA-stipendimatka sinettiä vaille valmis

Vuoden 2021 MBA-stipendiaatti Matleena Aarikallio on valmistujaisia vajaa valmis Aalto MBA. 

Matleena Aarikallio (Kuvaaja: Petteri Löppönen, https://www.petterilopponen.com)

Matleenan kuva: Petteri Löppönen

Vuoden 2021 MBA-stipendiaatti Matleena Aarikallio on valmistujaisia vajaa valmis Aalto MBA. Owatec Group Oy:llä Strategic Development Specialistina työskentelevä Matleena suhtautuu intohimolla ja tinkimättömästi itselleen tärkeisiin arvoihin. Toukokuussa Matleena aloittaa nykyisen työnsä rinnalla myös maailman jokia muovijätteestä putsaavan RiverRecyclen leivissä. 

Matleena on haastatteluhetkellä epävarma uransa tarkasta suunnasta, mutta ammatillisesta osaamisestaan hän on ylpeä. Kuluneesta kahden vuoden MBA-matkasta hän on ammentanut valtavasti uutta tietoa, näkökulmia ja ammatillista itsevarmuutta. 

Kysyimme Matleenan kuulumisia ja ajatuksia MBA-opinnoista huhtikuussa 2023. 

Lue Matleenan aiempia kuulumisia: Syksy 2022 | Kesä 2021 | Syksy 2020 

 

Itsereflektio tukenut ammatillista kehitystä 

Matleena katsoo kulunutta kahden vuoden MBA-taivaltaan tyytyväisenä. 

“Onhan tämä ollut aivan mahtava kokemus, siis ihan uskomaton”, Matleena yrittää summata. 

Avoimena ja analyyttisenä ihmisenä Matleena ei itsereflektointia kaihda. 

“Sitä tosin vähän harmittelen, että hyvien arvosanojen himo ajoi loppuvaiheessa suorittamaan. Kun huomasin minulla olevan sauma valmistua With Honours -maininnalla, muutuin aika tarkaksi suorittajaksi. Tärkeintähän on, että omaksuu opiskeltavat asiat, eikä se, mitä arvosanoja saa”, Matleena myöntää. 

Kulunut elämänvaihe on ollut Matleenan elämässä merkittävä. 

“Olen muuttunut oikeastaan todella paljon. Ajattelusta on tullut moninaisempaa. Olen päässyt murtautumaan ulos omasta kuplastani, mikä on kasvattanut ihmisenä. Olen myös oppinut hirveästi uusia asioita. Nykyään myös OKR, CapEx, OpEx, ROE ja monet muut lyhenteet, joita järjestömaailmassa vähemmän käytetään ovat nyt tuttuja, vaikka opiskelujen alussa sanakirja olikin monesti tukena”, Matleena nauraa. 

“Arvostan etenkin sitä, että olen saanut MBA-ohjelman ja tapaamieni ihmisten myötä uutta näkökulmaa keskustella asioista. Kaikista uusista aiheista ymmärrys ei tietenkään vielä ole syvää, mutta moduulien materiaaleihin on helppo palata myöhemmin”, hän lisää. 

 

Kestävyysnäkökulmasta kannattaa tehdä kilpailuetu 

Matleenalla on takanaan vaiherikas alkuvuosi. Hän työskentelee Owatecillä, joka tarjoaa yrityksille ratkaisuja teollisuuden jätevesien puhdistamiseen ja lietteenkäsittelyyn. 

“Owatecin modulaariset ratkaisut minimoivat veden puhdistamiseen tarvittavan infrastruktuurin tarpeen, mikä vähentää päästöjä ja lisäksi toiminta on kiertotalouden mukaista. Mielestäni kestävyysnäkökulmaa kannattaa erityisesti tämänkaltaisessa yrityksessä painottaa ja tehdä siitä kilpailuetu”, Matleena pohjustaa. 

“Nuorena kasvuyrityksenä haasteet olivat aloittaessani aika tyypillisiä: vaikka homma pyöri hyvällä liikevaihdolla, kaikki tekivät vähän kaikkea, prosessit olivat vähän hujan hajan, henkilöstön tyytyväisyyttä ei seurattu kovin tarkkaan ja johtajuuskäytänteet olivat puutteelliset. Olemme tarttuneet näihin kehityskohtiin ja saaneet esimerkiksi luotua rakenteita esihenkilötyöhön ja sisäiseen viestintään. Oletusten varassa etenemisessä on monta vaaran paikkaa”, hän jatkaa. 

ESG-näkökulmien kriittinen tarkastelu liiketoiminnassa sekä vastuullisuuselementtien kirkastaminen tekisi Matleenan mukaan hyvää monelle muullekin nuorelle, voimakasta kasvua tavoittelevalle yritykselle.  

“Organisaation vastuullisuustoimet on pystyttävä osoittamaan – ei riitä, että niistä vain puhuu. Jo kiihtyvä regulaatiokehitys osoittaa selvää suuntaa siitä, mihin ollaan menossa, ja yritysten olisi hyvä ennakoida oman toimialansa muutoksia”, hän sanoo. 

Kasvuyritykset ja startupit kiehtovat Matleenaa, koska niissä on niin paljon innovaatiopotentiaalia ja mahdollisuuksia nimenomaan vastuullisen liiketoiminnan näkökulmasta. 

“Kasvuyritysten kannattaa tehdä sijoituksia kestävyyteen jo kasvuvaiheessa, kun vasta luodaan raamit tulevalle”, Matleena pohtii.  

 

MBA-opinnoista voinut ammentaa isolla kauhalla 

Matleenan työnkuva Owatecillä on ollut monipuolinen, ja sisältänyt muun muassa kiertotalouden mukaisen liiketoimintamallin kirkastamiseen, työnantajamielikuvan, työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin rakentamiseen liittyviä tehtäviä. Myös johtoryhmän tukeminen strategisen johtajuuden eri osa-alueilla on ollut antoisaa.  Hän on päässyt mukaan luomaan yritykselle ensimmäistä kasvustrategiaa sekä ollut mukana kirkastamassa yrityksen visiota, missiota ja arvoja. 

“Olen saanut ammentaa MBA-opinnoista isolla kauhalla, mikä on ollut mahtavaa. Strategiaprosessissa meillä oli tukena konsultti, ja prosessi oli kokonaisuudessaan kiinnostava ja opettavainen. Henkilöstökyselyistä puolestaan selvisi, että suurin motivaatio henkilöstölle on se, että he kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä ympäristön eteen."

”Olen puskenut voimakkaasti vastuullisuuden nostamista sekä strategiseen että viestinnälliseen keskiöön ja tämä on selvästi virittänyt hyvää fiilistä koko henkilöstössä. Yhteinen olemassaolon syy on selkeytynyt. Pääsimme mukaan vuoden mittaiseen Design Forumin järjestämään Circular Design -kehityspolku kohti kiertotaloutta -pilottivalmennukseen, josta kaikki ovat olleet tosi innoissaan”, Matleena iloitsee.  

Vastuulliseen liiketoimintaan satsattu vaivannäkö myös palkittiin huhtikuussa, kun Owatec voitti Biocluster Finlandin järjestämän vihreän siirtymän yrityskilpailun. Kilpailussa palkitaan nuoria, innovatiivisia ja kasvuhakuisia yrityksiä, joiden tuote tai palvelu on ekologinen. 

 

Muutos voi tapahtua nopeasti, mutta monesti sille pitää antaa aikaa 

Työelämä ei ole aina pelkkää ruusuilla tanssimista, ja Matleena on kohdannut työssään myös haasteita. 

“Aloittaessani yrityksessä mentiin vahvasti numerot edellä ja kannustettiin niillä. Numerokeskeisyys tuntui ajavan kestävyyskulman ohi, mikä mietitytti omien arvojen takia. Toisaalta tilanne oli kutkuttava, koska kaikki elementit hyvään olivat olemassa: Owatecillä ollaan maailmanparannusbisneksessä, ja kaikki olisi vain saatava samaan veneeseen työskentelemään tärkeän asian puolesta”, Matleena pohtii. 

Matleena muistuttaa, että lyhyen aikavälin tuloksiin keskittymisen sijaan yritysten kannattaa keskittyä myös muihin liiketoiminnalle arvoa tuoviin asioihin. 

“Bisnes on luonteeltaan kärsimätöntä, koska taloudellinen menestys on olemassaolon edellytys. Ns. vanhan koulukunnan ammattilaisten voi olla haastavaa nähdä arvoa niissä moderneissa johtajuuden teemoissa, mistä nyt puhutaan paljon ja jotka tuottavat kilpailuetua pitkällä aikajänteellä. Eräs liikemies haastoi äskettäin, että työntekijöiden kuuluu olla tyytyväisiä silloin kun heille maksetaan palkka. Puhe kulttuurista ja työntekijäkokemuksesta on hänen mukaansa pehmeää höpötystä ja vääriin asioihin keskittymistä. Vaikeaa siihen on mitään sanoa ihmiselle, joka on tehnyt bisnestä 25 vuotta samalla kaavalla.” 

”Nykyään kuitenkin ymmärretään, että kokonaisvaltainen vastuullinen ajattelu liiketoiminnassa ja siten myös henkilöstön hyvinvointiin ja yrityskulttuurin rakentamiseen satsaaminen luovat merkittävää arvoa liiketoiminnalle. Tutkimusten mukaan kestävyyden huomioiminen ei tuota bisnekselle ainakaan mitään haittaa. Joten ei ole mitään syytä sille, miksei näitä asioita ottaisi huomioon jo varhaisessa vaiheessa”, hän sanoo. 

Owatecin operatiivisessa työssä ja johdossa kestävän liiketoiminnan edistämisestä ollaan kuitenkin laajasti kiinnostuneita. Työskentelyn huippuhetkiä on ollut huomata, että vaikka muutos on perinteisesti hidasta, niin paljon voi tapahtua myös lyhyessä ajassa.  

“Owatecilla myönteiset muutokset ovat olleet puheissa kuultavissa, silmin havaittavissa ja ihmisten innostus niihin käsinkosketeltavaa”, Matleena sanoo. 

Nyt toukokuussa Matleena on aloittamassa nykyisen työnsä rinnalla RiverRecyclellä, joka tuli hänelle tutuksi MBA-opintojen aikana tehdyn Business Projectin myötä. 

“Sekä Owatec että RiverRecycle edistävät kiertotalouden mukaista liiketoimintaa ja molempien toiminnassa ollaan vesien puhdistamisen ytimessä. Ehkäpä siis ihan hyvä match!” 

 

Tärkeitä keskusteluja pystyttävä käymään myös oman kuplan ulkopuolella 

Pitkään eri teollisuuden alojen yritysten kanssa yhteistyötä tehneenä Matleena on huomannut, että monilla yrityksillä on vielä paljon haasteita esimerkiksi moninaisuuden ja kestävyyden teemojen edistämisessä. Moni alan toimijoista haluaa kyllä profiloitua vastuulliseksi, mutta ei kuitenkaan ole perillä siitä, mitä asian eteen oikeastaan pitäisi tehdä. 

“On myös tärkeä ymmärtää, että mikäli yritys haluaa aidosti profiloitua vastuulliseksi, niin ei voi tehdä valintaa ympäristön ja sosiaalisen vastuullisuuden välillä. Muutoksen tulisi näkyä koko organisaatiossa. Suomessakin on suuria, useassa maassa toimivia yrityksiä, joissa kestävyys on nostettu brändiviestinnän kärjeksi ja kampanjointi on aggressiivista. Samalla firman työntekijät saattavat yhteistyötapaamisissa heittää seksististä tai rasistista läppää. Sitten firmat pohtivat, miten löytäisivät työntekijöitä ja lisäisivät vetovoimaansa”, Matleena kertoo. 

“Olen miettinyt aihetta MBA-opintojen muutosjohtamismoduulin kautta. Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila puhui siitä, miten saada muutokset pysymään (sticky change). On esimerkiksi tärkeää, että organisaation keskijohto sitoutuu muutokseen ja sen tavoitteisin, jotta muutos saadaan vietyä yksittäisen työntekijän ajattelun ja tekemisen tasolle saakka”, hän jatkaa. 

Osana opintojaan Matleena kävi Aallon Capstone-jakson, jolla sivuttiin aihetta.  

“Puhuimme siitä, että asenteet ovat muuttumassa myös teollisuuden aloilla. Mutta ovatko ne muuttumassa vasta johtotason henkilöiden ajatuksissa ja mielissä? Miten asenne- ja kulttuurimuutos saataisiin jalkautettua organisaatioiden eri tasoille?”, Matleena pohtii.  

Matleena osallistui taannoin myös UN Womenin järjestämään seminaariin, jossa hänelle heräsi ajatuksia kuplautumisesta. 

“Tuntuu, että vastaavissa tapahtumissa aiheesta jo valmiiksi innostuneet ja kiinnostuneet ihmiset puhuvat keskenään omissa kuplissaan. Tällaiset tapahtumat ovat tietenkin todella tärkeitä, mutta en voi olla miettimättä, miten keskustelut vietäisiin sinne, jossa niiden aiheet eivät lähtökohtaisesti kiinnosta. Yritysmaailman intressit ja ihmisoikeuskeskustelu eivät kohtaa, ja juurisyyt asenteiden takana jäävät kaivamatta esiin”, Matleena miettii. 

 

“Miten voisi johtaa moninaista työyhteisöä, jos on tottunut johtamaan joulupukin pajaa?” 

Matleenan kokemukset kolmannen sektorin työtehtävistä ovat antaneet hänelle laaja-alaista ymmärrystä erilaisia ihmisiä, kulttuureja ja tilanteita kohtaan. Hän uskoisi myös yritysmaailman hyötyvän avarammasta katsantokannasta. Hän peilaa ajatuksiaan nimenomaan omiin kokemuksiinsa järjestömaailmassa. 

“Järjestömaailma puolestaan voisi hyötyä liiketoimintaosaajista, jotka näkisivät toiminnan mahdollisuudet kaupallisemmasta näkökulmasta. Hanketta hankkeen perään -ajattelun sijaan toiminta voisi tulla lähemmäs yritysmaailmaa”, Matleena sanoo. 

Organisaatiokulttuurit ovat yrityksissä usein vahvoja ja suojeltuja, ja niitä on vaikea muuttaa. 

“Moni organisaatio varmasti myös pelkää mahdollisia ‘mokia’ ja kohuja esimerkiksi ulkomaalaisia työntekijöitä palkatessaan. Ehkä he miettivät, osataanko yrityksessä toimia eri tilanteissa oikein. Moninaisuuden johtamisessa on tietenkin omat haasteensa, sillä moninaisuus luo kaaosta, jos sitä ei osaa johtaa. Mutta pitkässä juoksussa moninaisuus voi esimerkiksi lisätä innovaatioita ja muuttua yritykselle selkeäksi kilpailueduksi”, Matleena sanoo. 

“Muistan kuunnelleeni yhtä podcastia, jossa pitkän linjan johtajuuskonsultti kertoi, että yhteistyö pelittää parhaiten insinöörifirmoissa. Niissähän työntekijäyhteisö on hyvin homogeeninen – mutta onko sekään tavoiteltava tila? Jos nyt hieman kärjistän, niin onhan joulupukin paja tehokas: mikään ei ole niin tehokas kuin rivi kloonattuja tyyppejä. Mutta entäpä pitkän aikajänteen tuottavuus? Miten johtaa tulevaisuudessa moninaista työyhteisöä, jos on tottunut johtamaan joulupukin pajaa?”, hän haastaa. 

Matleenaa selvästi turhauttaa, jos asioita tuijotetaan mustavalkoisesti. 

“Asiat ovat harvoin joko tai, vaan monesti ne ovat totta samanaikaisesti. Pitää pystyä katsomaan tulevaisuuteen ja miettiä, mitkä ratkaisut hyödyttävät pidemmällä tähtäimellä yritystä ja lopulta myös ympäröivää yhteiskuntaa”, Matleena summaa. 

 

Business Project yksi MBA-taipaleen huippuhetkistä 

Kahden vuoden ajalle on mahtunut niin paljon hienoja kohtaamisia, että Matleenan on vaikea poimia joukosta yksittäisiä hetkiä. 

“Pekka Mattilan sanomisia olen kehunut aiemminkin. Hänen luentonsa olivat hyvin moniulotteisia, ja sain sieltä paljon mietittävää ja arkeen vietävää. Yleisesti erilaisten bisnesprosessien läpikäyminen on ollut itselleni todella arvokasta. Myös Pedro Paradan, Henri Weijon ja Fabián Sepúlvedan luennot ovat jääneet mieleen”, Matleena listaa. 

Kokonaisuus tuntuu olevan se juttu, millä on Matleenalle eniten merkitystä. 

“Jopa moduulien järjestys tuntuu niin täydelliseltä, ettei voi kuin ihmetellä”, hän jatkaa. 

RiverRecyclelle tehdystä jokimuovin kaupallistamiseen liittyvästä Business Projectista ja sen eri vaiheista Matleena nautti kovasti. 

“Se projekti oli kyllä mahtava. Meillä oli huippuporukka sitä tekemässä, ja tuimme omilla osaamisalueilla toisiamme. Ryhmästä löytyi tärkeää prosessien ja teknologian ymmärrystä sekä hyvä jakauma teoriasta ammentavia ja toimintaorientoituneempia henkilöitä. Saimme annettua RiverRecyclelle konkreettisia toimintasuosituksia jatkoon, ja he ottivat ne tyytyväisinä vastaan”, Matleena iloitsee.  

MBA-opintojensa aikana Matleena kokee kasvaneensa ammatillisesti aivan uusiin mittoihin. 

“Olen kohdannut haasteet aiempaa suuremmalla itsevarmuudella. Tiedän, että jakamani tieto ja osaaminen on poimittu itseäni viisaammilta, ja että saatavillani on ollut alan tuorein tutkimustieto. Niiden pohjalta on ollut varma toimia”, Matleena kiittelee. 

Tietty positio tai johtoasema ei koskaan ole ollut Matleenalle itseisarvo. Hänellä ei ole perinteistä ajatusta urakehityksestä, jossa pramealla tittelillä on painoarvoa. 

“En vain ajattele niin. Haluan toimia sellaisessa tehtävässä, jossa voin toimia linjassa arvojeni kanssa. Näivetyn, jos en saa olla edistämässä jotain kestävää. Haluan myös hyödyntää kerryttämääni osaamista”, Matleena sanoo. 

 

Stipendiaatin pitää sitoutua matkaan 

Matleena vinkkaa stipendiä hakeville, että hakuun kannattaa suhtautua vilpittömän innostuneesti, mutta tosissaan. 

“Tähän pitää sitoutua. Koin alusta asti velvollisuutta todistaa minut valinneelle stipenditoimikunnalle, että minusta on tähän ja pystyn suoriutumaan opinnoista kuivin jaloin”, Matleena sanoo. 

Kuivin jaloin hän on todella selvinnyt, sillä opinnot ovat valmistumisjuhlaa vaille paketissa, ja vieläpä erinomaisin arvosanoin.  

Toukokuun lopussa juhlitaan Matleenan vuosikurssin valmistujaisjuhlaa Helsingissä. Matka muiden ryhmäläisten kanssa ei kuitenkaan ole päättymässä tähän. 

“Odotan kovasti kaikkia tulevia yhteisiä suunnitelmia. Aiomme ehdottomasti pitää yhteyttä toisiimme. Ihanaa silti päästä juhlistamaan yhteisen MBA-taipaleen päättymistä”, Matleena kiteyttää. 

Hakuaika vuoden 2024 MBA-stipendille on 25.4.–14.6. Hakea voit täällä. 

 

Kuvassa Emma Niemi

Emma Niemi

Communications Manager (Näytä lisää)

Mainokset

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: