...

Sujuva ja laadukas viestintä on tärkeä menestyksen rakennuspalikka

Toimiva viestintä on tärkeää jokaiselle organisaatiolle. Viestintää tarvitaan niin sisäiseen viestimiseen, kuin organisaation sidosryhmille ja suurelle yleisölle viestimiseen. Viestinnän merkitystä ei voi aliarvioida, sillä huono viestintä johtaa helposti epätietoisuuteen ja väärinymmärrysten syntymiseen.

Hyvällä sisäisellä viestinnällä suora yhteys henkilöstön viihtymiseen

Sisäisen viestinnän tarkoitus on pitää organisaatioon kuuluvat ihmiset ajantasalla yrityksen kuulumisista ja käytännöisistä.  Toimiva sisäinen viestintä on myös yksi henkilöstön viihtyvyyden tekijöistä. Hyvästä sisäisestä viestinnästä ei tule henkilöstölle tunnetta, että heiltä salataan jotain. Tämä sitouttaa työntekijöitä ja kehittää kaikkien yrityksessä olevien vuorovaikutusta toisiinsa.

Organisaatioiden viestintä laatii viestintästrategia, joka jaetaan yrityksen sisällä. Jokaisen työntekijän on tiedettävä, miten yritys viestii asiakastapaamisissa, sähköpostitse ja sosiaalisessa mediassa.

Ulkoinen viestintä on yhdistelmä tiedottamista ja vuorovaikuttamista

Ulkoisella viestinnällä voidaan määrittää miltä yritys näyttää yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden ja suuren yleisön silmiin. Ulkoisella viestinnällä myös ylläpidetään suhteita asiakkaiseen ja kerrotaan yrityksen kuulumisista ja palveluista.

Ulkoinen viestinä on ennen mielletty yksipuoliseksi tiedottamiseksi, jolloin yritys viestii yksipuolisesti haluamansa asiat yrityksen ulkopuolisille tahoille. Sosiaalisen median aikakausi on kuitenkin pakottanut yritykset kehittämään vuorovaikutustaan ja käymään dialogia yrityksen ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Organisaatiot eivät siis voi olettaa viestinsä menevän perille vain syöttämällä sisältöä ulospäin, vaan niiden on oltava valmiita käymään keskustelua eri kohderyhmien kanssa.

Viestintään ja tiedottamiseen liittyy myös ajatus PR- tai suhdetoiminnasta. Organisaation suhdetoiminnasta käytetään usein englanninkielistä lyhennettä PR (public relations) eli yrityksen julkiset suhteet.

Viestintätaidot ovat tarpeellisia jokaiselle työntekijälle

Yritykset ovat onneksi alkaneet ymmärtämään yhä enemmän, että viestintä on yhtä tärkeä osa sen toimintaa, kuin liiketoiminta. Yhä useammin puhutaan siitä, että viestintä on asia, joka tarvitsee harjoittelua ja koulusta.

Myös viestintäkoulutusten tarjonta kasvaa ja monipuolistuu koko ajan. Koulutuksia on tarjolla niin yksittäisille työntekijöille kuin laajemmin koko yrityksen tarpeeseen. Myös yritysten viestintätiimit voivat toimia kouluttajina yrityksen sisällä, jos heillä on tarvittava osaaminen koulutusten järjestämiseen.

Esimerkkejä erilaisista viestintäkoulutuksista ja viestinnän ammattilaisten täydennyskoulutuksista:

• Sidosryhmäviestintä (esim. sijoittajaviestintä)
  • Yhteiskunta- ja sidosryhmäsuhteiden hoitaminen
  • Sisällöntuotanto ja muu markkinoinnin tuki
  • PR-toiminta
  • Vaikuttava viestintä
  • Viestinnän tehokkuuden mittaaminen
  • Tekstintuottamiseen keskittyvät koulutukset ja erilaisten tekstilajien hallinta
  • Eri roolien ja työtehtävien tarpeisiin tarkoitetut viestintäkoulutukset: esimiehille, asiantuntijoille ja viestinnän ammattilaisille suunnatut viestintäkoulutukse
  • Sisäinen kriisiviestint
  • Työyhteisöviestintä
  • Viestintästrategian laatiminen