TOP 20: Ohjelmoijan kysytyimmät ominaisuudet

Selvitimme mitkä ovat ohjelmointialan ammattilaisen tämän hetken arvostetuimmat ominaisuudet ja taidot. Tutustu TOP 20 listaan!

Ohjelmoijat juttelevat tietokoneiden edessä.

koulutus.fi kävi läpi joukon ohjelmointialan työpaikkailmoituksia selvittääkseen, mitä taitoja ja ominaisuuksia ohjelmointialan ammattilaisella tulisi olla. Saimme selville TOP 20 ominaisuutta, joita suomalaisilla markkinoilla toimivat ohjelmointitehtäviä tarjoavat työnantajat eniten arvostavat.

Ohjelmoinnin osaamisen tärkeys

Ohjelmoijan työtehtävistä haaveilevan kannattaa tiedostaa, että työnantajat arvostavat eniten aiempaa ohjelmointikokemusta ja näyttöjä ohjelmoinnin osaamisesta (43 %). Osaaminen on voitu hankkia esimerkiksi relevantin koulutuksen (33 %), työkokemuksen tai harrastusten kautta. Työhakemukseen kannattaa liittää esimerkit aiemmin tehdyistä projekteista, kuten vaikkapa Github-tili. Äläkä ylläty, jos joudut todistamaan osaamisesi työhaastattelutilanteessa.

Ohjelmointikielten ja työkalujen taitaminen

Lähes jokaisessa ilmoituksessa oli listattuna erilaisten ohjelmointikielten ja työkalujen osaaminen. Selainpuolen eli front end -ohjelmoijan paikkaa hakevalta toivottiin pääosin JavaScriptin ja Reactin osaamista. Sen sijaan palvelinpuolen osaajalta eli back end -ohjelmoijalta toivottiin pääasiassa Javan, C#:n ja Pythonin taitamista. Joissakin ilmoituksissa palvelinpuolen ohjelmoijan paikkaa hakevan toivottiin olevan kiinnostunut myös selainpuolen kehityksestä – ja sama toisin päin. Ohjelmointitehtävissä saatat siis päätyä ohjelmoimaan muillakin kielillä ja työkaluilla kuin mitä odotit. Siksi myös kehittymisen ja uuden oppimisen halu nähtiin hyvänä lisänä, kun ilmoituksista melkein kolmannes sisälsi kyseisen kriteerin.

Yksinäistä koodaamista?

Vaikka yleinen mielikuva on, että ohjelmoijat koodaavat yksikseen pimeässä huoneessa, se ei pidä paikkaansa – ainakaan työelämässä. Toki ohjelmointi on itsenäistä työtä, ja oma-aloitteisuutta ja itsenäistä työotetta tarvitaan (25 %). Projektin onnistumisen kannalta huudossa ovat kuitenkin vielä enemmän tiimityöskentelytaidot (30 %), sillä työtä tehdään tiiviisti tiimin kanssa. Edellisen lisäksi myös ongelmanratkaisutaidot (18 %) ja viestintätaidot (20 %) olivat toivottuja ominaisuuksia.

Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita ohjelmoijilta edellytetään juuri nyt.

1. Ohjelmointikokemus / näytöt ohjelmoinnin osaamisesta

3. SQL

4. Relevantti koulutustausta

5. Java-kieli

6. Halu kehittyä

7. Tiimityöskentelytaidot

8. React

9. C#-kieli

10. TypeScript

11. Oma-aloitteisuus ja itsenäinen työote

12. Python-kieli

13. Englannin kieli

14. Angular-sovellukset

15. Viestintätaidot

16. Perustietämys web-tekniikoista

17. Ongelmanratkaisutaidot

18. Ketterät menetelmät (esim. Agile, Scrum)

19. .NET

20. Node

Haluatko kehittää osaamistasi ohjelmointialan ammattilaisena?

Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:

Ohjelmointi Kommunikointi

Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat ohjelmistosuunnittelija, software developer, frontend developer ja backend developer. Ilmoitukset ovat marras- ja joulukuun 2021 aikana julkaistuja ja ne on kerätty Duunitori.fi-hakupalvelusta.