5 merkkiä ikävästä yrityskulttuurista

Etsitkö uutta työtä? Haluatko tietää, tuletko viihtymään uudessa työpaikassasi? Tarkkaile ainakin näitä viittä merkkiä.

Etsitkö uutta työtä? Haluatko tietää, tuletko viihtymään uudessa työpaikassasi? Tässä on viisi varoittavaa merkkiä ikävästä yrityskulttuurista, joihin voit kiinnittää huomiota jo ensimmäisen haastattelun yhteydessä.

1. Toimisto on yksi sekasotku

Käytävillä lojuvia laatikoita, huolimattomasti pinottuja tuoleja kokoustiloissa, papereita hajallaan? Eivätkä nämä tunnu johtuvan hiljattain tehdystä muutosta tai meneillään olevasta paikkojen uudelleenjärjestelystä? Sitten kyse voi olla merkki siitä, että tämä on työpaikka, jossa kukaan ei pidä huolta asioista. Ja riski on, että siihen on hyviä syitä...

2. Kukaan ei puhu yrityksen kulttuurista

Hyvä työnantaja tietää, että työhaastattelu on yhtälainen tilanne molemmille osapuolille tehdä vaikutus. Haastattelun aikana tulisi siis tuoda esiin paitsi vapaana olevaan paikkaan liittyviä asioita, myös organisaatiokulttuuria, joka sävyttää koko yrityksen toimintaa. Jos kysymykset käsittelevät kuitenkin vain haastateltavan pätevyyttä tai sitä, mitä tämä voisi tuoda työpaikalle, voi se olla merkki siitä, ettei mitään mainittavaa organisaatiokulttuuria edes ole olemassa. Tyhjästä on paha nyhjästä.

3. Pingispöytä on suuri asia

PIngispöytä työpaikalla on hauska juttu. Se, että työnantaja ylpeilee asialla, on kuitenkin vähemmän hauskaa. Miksi? Monet yritykset näyttävät luovan aiheettomia yhteyksiä pingispöydän ja menestyksekkään yrityskulttuurin välille. Jos työnantaja tekee pingispöydästä numeron haastattelussa, voi se olla merkki siitä, että yrityksessä yritetään vain ruksittaa kuvitteellisia tarkistuslistoja sen sijaan, että siellä vallitsisi aito kiinnostus työntekijöiden tarpeita ja hyvinvointia kohtaan.

4. Vain johtajilla on oma toimisto

Istuvatko kaikki työntekijät ahtaissa toimistotiloissa tai pahempaa – pakattuina pieniin looseihin, kun taas esimiehet ja johto ovat levittäytyneet omiin tilaviin toimistoihinsa? Tämä voi olla osoitus organisaation hierarkisesta rakenteesta, jossa johtajia ja työntekijöitä arvostetaan eri tavoin. Kannattanee miettiä uudemman kerran, mikäli haluat olla osa tällaista yrityskulttuuria.

5. Viestintä kertoo kaiken

Nopea tapa selvittää, miten asiat todella ovat potentiaalisessa uudessa työpaikassasi, on tarkastella sen sisäistä ja ulkoista viestintää aina vastaanottovirkailijan tervehdyksestä johtajien ja työntekijöiden välisen keskustelun sävyyn. Kuinka yritys kommunikoi ulospäin ja sosiaalisessa mediassa? Kohtaako se tiukkaa kritiikkiä vaiko vähemmän ylistäviä arvosteluja, jotka on kuitenkin kirjoitettu ammattimaiseen sävyyn? Puhuvatko työntekijät kunnioittavasti toisistaan ja toisilleen? Mitä asiakkaat sanovat? Opit paljon yrityksen tai organisaation kulttuurista vain tarkkailemalla.

Eipä sitten muuta kuin onnea työhaastatteluun tai uuteen työhön! Muista, että edellä mainitut seikat eivät välttämättä ole varoitusmerkkejä. Ehkä työyhteisössä on vain vielä hieman työnsarkaa yrityskulttuurin rakentamisessa. Ainakin olet tietoinen vallitsevasta tilanteesta, kun vastaat työtarjoukseen "kyllä, kiitos!".

Tarvitsetko apua paremman työympäristön luomiseen työpaikalle?

» Vinkkejä työyhteisön kehittämisen koulutuksista

» Vinkkejä työhyvinvoinnin koulutuksista

» Vinkkejä tiimityön koulutuksista

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: