Täydennyskoulutusta graafiselle suunnittelijalle

Täydennyskoulutusta graafiselle suunnittelijalle, Uraopas

Graafinen suunnittelija luo viestille visuaalisen ulkoasun. Hän suunnittelee julisteita, painotuotteita, sähköisten medioiden ulkoasuja, opasteita ja merkkejä. Ulkoasuja suunnitellaan myös arkisille tuotteille, kuten sanomalehdille, maitotölkeille ja hammastahnatuubeille. Suunnittelun kohteena voi olla jopa yritysilme tai muu laajempi kokonaisuus.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi graafiselle suunnittelijalle

Vie suunnittelutaitosi seuraavalle tasolle Photoshop-, InDesign- ja Illustrator -kursseilla. Tekoäly ja 3D-mallinnus tulee yhä yleisemmäksi, joten 3D-grafiikan koulutuksella pysyt alan kehityksessä mukana. Tarkista myös tarjolla olevat CAD-koulutukset.

Graafinen suunnittelija saa tehtävänsä usein toimeksiantona, joten asiakaslähtöisyys on tärkeä periaate. Asiakaspalvelun täydennyskoulutuksella voit kehittyä taitavaksi ihmistuntijaksi, mikä auttaa yhdistämään omat ja asiakkaan näkemykset. Asiantunteva palvelu saa tyytyväiset asiakkaat palaamaan luoksesi.

Yrittäjyyden täydennyskoulutukset sopivat yrittäjille ja oman yrityksen perustamista suunnitteleville. Yrittäjyyden tutkinnot sopivat hyvin aloittaville yrittäjille. Kokeneille yrittäjille löytyy kohdennettuja koulutuksia yritystoiminnan tueksi. Tarvitset tietoa muun muassa markkinoinnista, viestinnästä, kirjanpidosta, verotuksesta ja sisäisestä laskentatoimesta.

Suunnitteluohjelmien lisäksi hyvät tietokoneen peruskäyttötaidot ovat tarpeellisia. Monissa ammateissa edellytetään Microsoft Officen työkalujen hallitsemista. Erityisesti Excel, Word ja Powerpoint kannattaa tuntea. Työyhteisöissä jaetaan tiedostoja Outlookissa, Sharepointissa ja pilvipalvelimissa. Katso tarjolla olevat pilvityökalujen koulutukset!

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka kehittäisivät sinua.

Tulevaisuuden näkymät

Graafinen suunnittelu työllistää suunnittelu-, viestintä- ja mainostoimistoissa, painotaloissa ja mediassa. Työpaikkoja on eniten tarjolla pääkaupunkiseudulla. Muotoilualalla esiintyy työttömyyttä, sillä alalle on kouluttautunut enemmän tekijöitä kuin tarjolla on työpaikkoja.

Työllistymistä helpottaa koulutus, työkokemus ja ansioituneisuus alalla. Monet muotoilijat, suunnittelijat ja konsultit toimivat yrittäjinä. Oman yritystoiminnan ja konsulttitehtävien lisäksi muotoilualla tehdään opetustyötä.

Liittyvät ammatit: Art director

Lähteet: ammattinetti.fi, graafinen.com

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: