Mikä Adobe InDesign?

InDesign on Adobe Systemsin kehittämä taitto-ohjelma, jota käytetään erityisesti sanoma- ja aikakauslehtien, esitteiden sekä julisteiden taitossa ja toteutuksessa.

Erilaisten julkaisujen taitto tarkoittaa käytännössä julkaisun tekstien ja kuvien kokoamista yhteen lopulliseksi paino- tai digituotteeksi. Esimerkiksi lehden taitossa sommitellaan otsikoiden, tekstipätkien ja kuvien asettuminen lehden sivuille. InDesignia käyttävät työssään esimerkiksi graafiset suunnittelijat.

InDesign soveltuu monenlaisten julkaisujen tekoon ja taittoon

InDesign auttaa hahmottamaan, miltä tekstit ja kuvat tulevat lopullisessa painotuotteessa näyttämään. Taitto-ohjelmalla pystyy myös yhdistelemään monilla eri ohjelmilla laadittuja kuvia ja tekstejä, mikä ei onnistu tavallisella tekstinkäsittelyohjelmalla. Elementtejä voi liikutella vaivattomasti paikasta toiseen ja kokeilujen tekeminen on helppoa.

InDesign soveltuu hyvin yksinkertaisempien julkaisujen, kuten kutsujen tai pienten julisteiden tekoon, mutta ohjelmalla pystyy tekemään helposti myös esimerkiksi raportteja, barometreja sekä muita pidempiä asiakirjoja.

InDesign-koulutuksessa ohjelman ominaisuudet tutuksi

InDesign kursseja on tarjolla niin aloittelijoille kuin taidokkaammillekkin taittajille. Tarjolla on sekä peruskursseja että jatkokursseja. InDesignilla on aloittelijankin helppo toteuttaa pieniä julkaisuja, mutta ohjelman monipuolisempi osaaminen vaatii perusteellisempaa tutustumista ohjelman ominaisuuksiin. Omatoiminen perehtyminen on usein työlästä ja aikaavievää. Asiantuntijan luotsaamassa koulutuksessa asiat käydään läpi tehokkaasti ja kattavasti, ja kouluttajalta on helppo kysyä apua ongelmiin ja kysymyksiin.

InDesign on helppokäyttöisyytensä ja monipuolisuutensa takia hyvin suosittu julkaisuohjelma, ja sen käyttöön löytyy eri käyttäjäryhmille kohdennettuja koulutuksia.

Pienikin virhe valmiiseen painotuotteeseen voi osoittautua kalliiksi. Tutustumalla ohjelman ominaisuuksiin opit välttämään virheitä ja hyödyntämään InDesignin työkaluja. Kun ohjelman käyttö onnistuu luontevasti, on helpompaa tuottaa tyylikkäitä ja onnistuneita julkaisuja omaan tai organisaation tarpeisiin.

InDesign-kurssilla opit tekemällä

InDesign-kursseilla ohjelmaan tutustutaan tekemällä ja kokeilemalla – näin opittu tieto siirtyy helpommin käytäntöön asti. Kurssilaisille voidaan esimerkiksi antaa tehtäväksi jokin tietty julkaisu, joka heidän täytyy toteuttaa.

InDesign-kursseilla tutustutaan muun muassa itse käyttöliittymään, ikkunan hallintaan sekä ohjelman omiin työkaluihin. Lisäksi kursseilla käydään läpi sivuasetuksia, palstoja, tekstin sijoittamista, muotoilua sekä linjausta. Myös valokuvien esikäsittely liittyy läheisesti InDesigniin ja kurssilaiset oppivat sijoittamaan kuvia taitto-ohjelmaan.

Kursseilla käydään läpi myös julkaisumalleja, julkaisun suunnittelua ja julkaisutyötä prosessina. InDesign-kursseilla opitaan siis julkaisun tuottamista aina suunnittelusta julkaisun tallentamiseen ja tulostamiseen asti.

Kenelle InDesign-kurssi sopii?

InDesign-kursseja on tarjolla aivan aloittelijoille, eikä aiempaa kokemusta ohjelman käytöstä tai taittotyöstä vaadita. Kursseille osallistuvilta edellytetään ainoastaan tietokoneen peruskäyttötaitoa.

InDesign-kurssit soveltuvat erityisesti henkilöille, jotka tekevät työssään tiedotteita, esitteitä, julisteita, ilmoituksia, lehtiä tai muuta markkinointimateriaalia.

InDesign on siis kullanarvoinen työväline markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville, mutta ohjelmasta voi olla paljon hyötyä myös monille muille. Esimerkiksi seminaarien, kongressien tai muiden yritysten tapahtumiin saa luotua tyylikkäät kutsut InDesignin avulla.

Lähteet: Adobe.com