Täydennyskoulutusta web-analyytikolle

Täydennyskoulutusta Web-analyytikolle, Uraopas

Web-analyytikko käyttää verkkosivujen kävijöistä kerättyä dataa eli tietoa asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Web-analyytikko tekee johtopäätökisä erilaisten analytiikkatyökalujen avulla.

Web-analyytikko arvioi mitkä kampanjat toimivat, mitkä verkkosivuston toiminnot ovat tarpeettomia ja miten sivuille saadaan kävijöitä. Hänellä on ymmärrystä liiketoiminnasta, joten sopivia pohjakoulutuksia ovat kaupalliset ja tekniset koulutukset.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi web-analyytikolle

Web-analyytikko ymmärtää verkkosivujen toimintaa, sillä hän tekee johtopäätöksiä verkkosivujen toiminnoista ja verkossa toteutetuista kampanjoista kävijäseurannan tulosten perusteella. Verkkosivuista enemmän kiinnostuneet voivat opiskella suosittuja ohjelmointikieliä, kuten Javaa tai C:tä.

Web-analyytikko selvittää kuinka verkkosivuille saadaan enemmän kävijöitä ja kuinka heidät saadaan viettämään enemmän aikaa sivuilla. Hakukoneoptimoinnilla on keskeinen rooli sivustojen löydettävyydellä suosituissa hakukoneissa, kuten Googlessa. SEO-koulutuksessa opit analysoimaan ja käyttämään hakusanoja tehokkaasti.

Web-analytiikka tutkii kuluttajien verkko- ja ostokäyttäytymistä. Web-analyytikon on hyvä hallita erityisesti digimarkkinointia. Markkinoinnissa pureudutaan muun muassa kuluttajien ostopolkuun, jonka hahmottaminen on tehokkaan markkinointistrategian kulmakivi.

Web-analyytikon työn tavoitteena on edistää yrityksen liiketoimintaa. Tarjolla on paljon liiketoiminnan koulutuksia aina laajemmista peruskoulutuksista kohdennetumpiin liiketoiminnan kursseihin. Katso liiketoiminnan koulutustarjonta ja hahmota työsi perimmäiset tavoitteet!

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Markkinoinnin ja mainonnan ala tarjoaa uramahdollisuuksia mainos-, media-, vientintä-, digi- ja tapahtumatoimistoissa. Markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen voi työskennellä myös kaupan alalla sekä palvelualojen ja teollisuuden yrityksissä. Alan työllisyyttä ylläpitää markkinointiviestinnän hyödyllisyys yrityksille.

Kilpailu on yleisesti kovaa mainos- ja markkinointiviestinnän työpaikoista, sillä alalle on koulutettu enemmän väkeä kuin työpaikkoja on tarjolla.Työpaikkoja löytyy eniten suurimmissa kaupungeissa. Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat mainos- ja markkinointibudjetteihin.

Markkinoinnin rooli on kuitenkin kasvamassa, koska se auttaa yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Markkinointialaan vaikuttaa erityisesti digitaalisaatio, sillä digitaalinen- ja sosiaalinen media ovat kustannustehokkaita markkinointikavavia.

Liittyvät ammatit: SEO-asiantuntija

Lähteet: marbles.fi, snoobi.fi, hopkins.fi