Täydennyskoulutusta SEO-asiantuntijalle

Täydennyskoulutusta SEO-asiantuntijalle, Uraopas

SEO-asiantuntija ei ole seonnut, vaan hän on hakukoneoptimoinnin ammattilainen. SEO-asiantuntija luo kiinnostavia verkkosisältöjä ja nostaa ne analytiikan avulla näkyville hakukoneiden tulossivuilla. Hyvä hakukonenäkyvyys on keskeinen osa tuotteiden ja palveluiden digimarkkinointia ja siten hakukoneoptimointi vaikuttaa merkittävästi myyntiin.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi SEO-asiantuntijalle

SEO-asiantuntija tarvitsee hyvää tietoteknistä ymmärrystä. SEO-asiantuntija hallitsee verkkosivut ja niiden sisällöntuotannon. Verkkosivuja luodaan hyvin monenlaisille alustoille. Laajenna asiantuntijuuttasi erilaisista verkkosivuista ja tutustu esimerkiksi Microsoft Azuren pilvipalveluiden tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Verkkosivujen maailmassa törmäät todennäköisesti erilaisiin koodeihin ja ohjelmointikieliin. Syvennä verkkosisältöjen hallintaa perehtymällä yleisimpiin ohjelmointikieliin, esimerkiksi Javaan, C:hen, Pythoniin tai HTML5:een.

Hakukoneoptimoinnin asiantuntija hyödyntää webanalytiikkaa arvioidessaan sisältöjen löydettävyyttä. Analytiikka antaa vastauksia hakusanojen toimivuudesta, ideoita suosituille sisällöille ja tietoa sivustojen kävijöistä. Toiminta on tiiviisti yhteistyössä digitaalisen markkinoinnin kanssa, joten digimarkkinoinnin kehittymistä on syytä seurata.

Pelkkä hakusanojen viljely ei riitä, vaan sinun on tarjottava hyödyllistä tietoa pitääksesi vierailijat sivustollasi. Ylläpidä lukijoiden kiinnostusta kehittämällä kirjoitustaitojasi. Jos työskentelet SEO-asiantuntijana digimarkkinointipalveluja tarjoavassa yrityksessä, saatat joutua perustelemaan ratkaisuja asiakkaille. Yhteistyötä edesauttaa sujuvat asiakaspalvelu-, vuorovaikutus- ja esiintymistaidot.

Jatkokouluttautumaan?

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita  sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuudennäkymät alalla

Markkinoinnin ja mainonnan ala tarjoaa uramahdollisuuksia mainos-, media-, vientintä-, digi- ja tapahtumatoimistoissa. Markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen voi työskennellä myös kaupan alalla sekä palvelualojen ja teollisuuden yrityksissä. Alan työllisyyttä ylläpitää markkinointiviestinnän hyödyllisyys yrityksille.

Kilpailu on yleisesti kovaa mainos- ja markkinointiviestinnän työpaikoista, sillä alalle on koulutettu enemmän väkeä kuin työpaikkoja on tarjolla. Alan työpaikkoja löytyy eniten suurimmissa kaupungeissa.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat mainos- ja markkinointibudjetteihin ja siten työllisyyteen. Markkinoinnin rooli on kuitenkin kasvamassa, koska se auttaa yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Markkinointialaan vaikuttaa erityisesti digitaalisaatio, sillä digitaalinen media ja sosiaalinen media ovat kustannustehokkaita kanavia.

Liittyvät ammatit: web-analyytikko