Täydennyskoulutusta lentokoneasentajalle

Täydennyskoulutusta lentokoneasentajalle, Uraopas

Aviotekniikka-asentaja eli lentokoneasentaja huoltaa ja korjaa lentokoneita ja helikoptereita. Lentokoneasentaja tekee lentokoneiden ja helikopterien määräaikaishuoltoja, laitehuoltoja ja vauriokorjauksia. Hän huoltaa lentokoneiden rakenteita, järjestelmiä, moottoreita, laitteita ja muita osia. Lisäksi hän tekee tarkistuksia ja etsii vikoja.

Lentokoneasentajat työskentelevät lentoyhtiöissä, huoltoyrityksissä, ilmavoimissa, puolustusvoimissa, rajavartiolaitoksessa ja ilmailuteollisuudessa. Ammattiin voi opiskella suorittamalla lentokoneasennuksen perustutkinnon toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa tai näyttötutkintona. Työnantaja vastaa koulutuksesta eri lentokonetyyppeihin.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi lentokoneasentajalle

Lentokoneasentajan täytyy olla huolellinen, tarkka, vastuullinen, luotettava ja kykenevä pitkäjänteiseen työhön. Vastuullinen työ voi olla myös stressaavaa. Stressinhallinnan koulutukset tarjoavat sinulle hyödyllisiä työkaluja paineen alla pärjäämiseen.

Huolto- ja korjaustoimenpiteet edellyttävät suunnitelmallisuutta ja täsmällisyyttä, sillä työt pitää saada valmiiksi aikataulussa ja laadukkaasti. Opi suunnittelemaan työskentelyäsi paremmin henkilökohtaisen tehokkuuden ja ajanhallinnan täydennyskoulutuksissa.

Työskentelet paineenalaisten järjestelmien ja laitteiden sekä vaarallisten aineiden ja sähkölaitteiden parissa. Tästä syystä työturvallisuus on ammatissasi tärkeää. Voit suorittaa esimerkiksi työturvallisuuskortin ja sähkötyöturvallisuuskortin. Mahdollisten onnettomuuksien varalta kannattaa käydä ensiapukurssi.

Täydennyskoulutusta lentokoneasentajalle, Uraopas

Tekniset taidot, hyvä kunto ja kielitaito liidättävät pitkälle

Lentokoneasentajan on tunnettava lentokonetekniikkaa ja elektroniikkaa. Sinulla pitää olla voimassa EASA:n Part 66 -lupakirjat.

• A-lupakirjaan kuuluu vähäisiksi luokitellut huoltotoimenpiteet ja yksinkertaiset viankorjaukset
  • B1-lupakirjaan kuuluu rakenteiden, voimalaitteiden, mekaanisten järjestelmien ja sähköjärjestelmien huollot
  • B2-lupakirjaan kuuluu avioniikka- ja sähköjärjestelmille kuuluvat linjahuoltotoimepiteet
  • C-lupakirjaan sisältyy korjaamohuoltojen jälkeiset huoltotodisteet.

Työssäsi tarvitaan hyvää suomen kielen taitoa ja riittävää englannin kielen taitoa. Jos haaveilet lentokoneasentajan ammatista, mutta kielitaitosi on ruosteessa, katso tarjolla olevat kielikoulutukset. Monet kielikoulutukset voidaan räätälöidä asiakaskohtaisesti.

Lentokoneasentajalla on tarkat terveysvaatimukset työn vastuullisuuden vuoksi. Sinun pitää olla hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa. Välillä työskentelet haastavissa työasennoissa. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille. Mielenrauhaa löydät mindfulness-kurssilta.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Alalle tulee koko ajan uudenlaisia konetyyppejä, joten osaamisen päivittäminen on välttämätöntä. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Älyteknologia helpottaa koneiden tarkastamista tulevaisuudessa. Digitaalitekniikka ja ilmailuelektroniikka tulevat lisääntymään. Lentokoneasentajia tarvitaan tulevaisuudessakin pitämään huolta lentokoneiden mekaniikasta.

Kone- ja metalliteollisuus työllistää muita teollisuudenaloja enemmän. Kone- ja metalliteollisuuden työllistymisnäkymät ovat pitkällä aikavälillä myönteiset, sillä uusien koneiden ja laitteiden kysyntä kasvaa kaupungistumisen ja väestönkasvun myötä.

Finnair-konserni on suurin lentoliikennealan työllistäjä Suomessa. Lentoliikenteen työpaikoista on kilpailua, mutta koulutettavien määrää suhteutetaan työpaikkoihin nähden. Pitkällä aikavälillä alalle tarvitaan lisää ammattilaisia liikennemäärien ja lentoasemainvestointien kasvaessa.

Lähteet: ammattinetti.fi, sakky.fi, 100ammattiosaajaa.fi