Täydennyskoulutusta kirjanpitäjälle

Täydennyskoulutusta kirjanpitäjälle, Uraopas

Kirjanpitäjän tehtäviin kuuluu yrityksen tai julkishallinnon organisaation kirjanpito, laskutus ja reskontrien hoito. Kirjanpitäjä on numeroiden kanssa tarkka, huolellinen ja järjestelmällinen. Kirjanpitäjät työskentelevät muun muassa yrityksissä, organisaatioissa ja tilitoimistoissa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi kirjanpitäjälle

Kirjanpitäjän on hallittava taloushallinnon monipuoliset tehtävät hyvin. Tilitoimistossa työskentelevä kirjanpitäjä saattaa hoitaa asiakasyrityksen kirjanpitoa, tilinpäätöstä, verotusta, budjetointia, palkanlaskentaa tai kannattavuusseurantaa. Voit täydentää osaamistasi esimerkiksi kirjanpidon erikoistilanteiden täydennyskoulutuksissa.

Kirjanpitäjä tarvitsee sujuvia tietoteknisiä taitoja. Kenties haluat tutustua Windowsin uusimpaan versioon tarkemmin? Tietokoneen ajokortti on madollista suorittaa eri vaativuusasteilla. Microsoft Office:lta löytyvät yleisimmät toimisto-ohjelmat, kuten Excel, Word ja PowerPoint, joiden käyttöön on tarjolla syventäviä jatkokoulutuksia. Microsoft Officen tuotteet ovat laajenneet myös erilaisiin pilvipalveluihin. Tehosta työskentelyäsi tutustumalla uusimpiin työkaluihin!

Ammatissa tarvitaan hyviä asiakaspalvelutaitoja luottamussuhteen säilyttämiseksi asiakkaaseen. Selätä asiakaspalvelun haastavimmatkin tilanteet kouluttautumalla asiakaspalvelun huipuksi. Laadukkaat asiakaspalvelutaidot saavat asiakkaan palaamaan luoksesi ja suosittelemaan sinua tuttavilleenkin.

Kirjanpitäjän työ on suurimmaksi osaksi istumatyötä, mikä rasittaa hartioita ja selkää. Pidä fyysisestä kunnostasi huolta liikunta-alan koulutuksissa. Esimerkiksi monet Personal Trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille. Mindfulness-kurssilla puolestaan opit keinot aivojen palautumiseen keskittymistä vaativasta työpäivästä.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Taloushallintoala työllistää vakaasti, sillä alan tehtävät ovat tärkeitä yritysten ja organisaatioiden toiminnalle. Taloushallintoalan työllisyyttää ylläpitää myös tehtävien lakisääteisyys. Erityisesti kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista on pulaa. Tulevaisuudessa taloushallinnon ammattilaiset työskentelevät yhä enemmän tilitoimistoissa yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden ulkoistaessa taloushallintoaan.

Vastaavasti toimistotöiden työllisyyttä ylläpitää tehtävien lakisääteisyys ja niiden hoitamisen välttämättömyys käytännön toiminnan onnistumiseksi. Toimistotyöntekijä voi sijoittua monipuolisesti eri toimialoille ja kaikkien työnantajien palvelukseen. Valtio, kunnat, järjestöt ja seurakunnat palkkaavat uusia työntekijöitä tarpeen mukaan muun muassa eläkkeelle siirtyvien tilalle.

Liittyvät ammatit: tilintarkastaja

Lähteet: ammattinetti.fi