Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili
Näyttää 1-11 yhteensä 11 tulosta
Näyttää 1-11 yhteensä 11 tulosta
 

Mindfulness-kurssi opettaa olemaan hetkessä läsnä ja kuuntelemaan omia tunteita

Mindfulness tarkoittaa suomennettuna hyväksyvää tietoista läsnäoloa tai tietoisuustaitoja. Ennen kaikkea mindfulness on hetkessä olemista, rauhoittumista ja omista kokemuksista tietoiseksi tulemista.

Mindfulnessia eli hetkessä olemista voi harjoittaa. Mindfulness-kurssit opettavat käyttämään tietoisesti enemmän aikaa omaan itseen ja ympäristön havainnoimiseen. Pyrkimyksenä ei ole väkinäisesti muuttaa asioita, vaan hyväksyä ne ja oppia elämään niiden kanssa parhaalla mahdollisella tavalla.

Mindfulness ei kuitenkaan ole pelkkä rentoutumistekniikka, vaan ennen kaikkea läsnäolon taitoa. Kun läsnäolon taito kehittyy, kiinnitetään asioihin huomiota täysin eri tavalla kuin aiemmin.

Mistä mindfulness sai alkunsa?

Mindfulness sopii kaikille ihmisille, taustasta tai iästä riippumatta. Sen harjoittamiseen ei tarvita mitään tiettyä uskonnollista vakaumusta, vaikka opit pohjautuvat buddhalaisiin filosofioihin.

Mindfulness kehitettiin alun perin kroonikkopotilaiden hoidon edistämiseksi. Yhdysvaltalainen Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR-menetelmän (Mindfulness-Based Stress Reduction), ja sillä on hoidettu aikojen saatossa monia erilaisia vaivoja, kuten masennusta, työstressiä, uupumusta ja erilaisia kiputiloja.

Erilaisten mindfulness-pohjaisten menetelmien pohjana toimii buddhalaisen meditaation kahdeksanosaisen polun seitsemäs askel, sati.

Miksi osallistua mindfulness-kurssille?

Mindfulness-kurssit ovat hyvä lähtökohta itsensä kehittämiselle ja hetkessä elämisen oppimiseen. Mindfulness-taitojen oppiminen auttaa paitsi masennukseen, ahdistukseen, stressiin ja kipuun, voivat ne myös olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään.

Mindfulness-kurssit opettavat meitä kontrolloimaan omia reaktioitamme eri tilanteissa, mikä johtaa positiivisiin tapahtumiin sekä arjessa että työelämässä.

Mindfulness-menetelmät voivat mm.

  • laskea stressihormonitasoja
  • auttaa univaikeuksiin
  • lisätä luovuutta
  • ennaltaehkäistä ahdistusta
  • vahvistaa ihmissuhdetaitoja
  • auttaa kroonisiin kiputiloihin
  • parantaa keskittymiskykyä
  • parantaa kykyä käsitellä tunteita
  • vahvistaa hyvinvointia ja immuunipuolustusjärjestelmää
  • vahvistaa itsetuntoa

Tietoisuustaidot paranevat niitä harjoittamalla

Mindfulnessin harjoittamisen hyödyt alkavat olla valtavirrankin tiedossa ja mindfulness-kursseilta haetaan usein apua stressiin ja uupumukseen. Tietoisuustaidot ovat kuten mitkä tahansa taidot – mitä enemmän niitä harjoitetaan, sitä helpommiksi ja luontevimmiksi ne muuttuvat.

Mindfulness-kurssi auttaa sinua harjoittamaan tietoisuustaitojasi. Tietoisuustaitojen harjoittamisen myötä voidaan saada yhteys omaan kehoon ja tulla tietoiseksi oman mielen toimintatavoista. Tietoisuustaitoja voidaan kehittää erilaisten harjoitusten, kuten hengitysharjoitusten, avulla. Harjoitukset auttavat tunnistamaan erilaisia tunteita ja ajatuksia ja hyväksymään ne sen sijaan, että niitä yritettäisiin ehdoin tahdoin muuttaa.

Palaa sivun alkuun

Lähteet: Suomen Mielenterveysseura, Terveyskirjasto

Etsitkö koulutusta?

Koulutus.fi:n ilmaisen tarjouspyyntöpalvelun kautta saat apua koulutusten etsintään.

Täytä lomake tästä

Tarjouspyyntöpalvelu

Vertaile koulutuksia
Etsi kurssi kalenterin avulla
marraskuu 2018
ma
ti
ke
to
pe
la
su
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9