Täydennyskoulutusta kokille

Täydennyskoulutusta kokille, Uraopas

Kokit työskentelevät usein hotelleissa ja ravintoloissa. Niiden lisäksi kokit työskentelevät aluksilla, suurkeittiöissä, leipomoissa ja elintarviketeollisuudessa. Ruoan laiton lisäksi kokki valmistelee työtä esimerkiksi leikkaamalla vihanneksia tai leipomalla leipää.

Kokit työskentelevät usein tiimeissä, joten hän tarvitsee tiimityöskentelytaitoja päivittäin. Ravintolat ovat kiireisiä työpaikkoja, joten kyky tehdä monta asiaa samanaikaisesti on eduksi. Työvuorot voivat sijoittua iltoihin ja viikonloppuihin, joten joustavuus on tärkeää.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi kokille

Kokin työ perustuu ruoan hygieeniseen käsittelyyn. Järjestelmällisyys ja rauhallisuus on tärkeää hektisessä työssä. Jos kaipaat lisäkoulutusta paineenhallintaan, tarjolla on useita kursseja stressinhallintaan, ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen.

Suurkeittiöissä työtä johtaa työnjohtaja. Jos haluat ottaa askeleen kohti esimiesasemaa, voit ilmoittautua johtamisen täydennyskoulutuksiin. Voit suorittaa laajemman johtamisen tutkinnon tai tiiviimmän johtamiskurssin.

Jos aiot perustaa oman ravintolan, tarvitset osaamista yrittäjyydestä. Ymmärrys työlainsäädännöstä, kirjanpidosta, verotuksesta ja palkanmaksusta tulevat tarpeeseen. Lait ja säädökset muuttuvat jatkuvasti, joten osaamista on syytä päivittää säännöllisesti.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kokki ja harkitset jatkokoulutusta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen. Työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Löytääksesi sinulle sopivan jatkokoulutuksen, aloita kartoittamalla nykyiset tietosi ja mieti millä ammattisi osa-alueella voisit kehittyä. Kysy kollegoiltasi millainen koulutus heidän mielestään kehittäisi sinua.

Tulevaisuuden näkymät

Ravintolapalvelut ovat työllistäneet yhä enemmän viime vuosien aikana. Ravintolatoiminnan työllisyystilanteeseen vaikuttaa alan kausiluonteisuus, minkä vuoksi vuokratyöntekijät ja osa-aikaiset työsuhteet ovat alalle tyypillisiä.

Ravitsemusala on siihen kiinteästi liittyvän matkailualan tavoin herkkä talouden suhdannevaihteluille. Työpaikkojen määrään vaikuttaa taloudellinen tilanne, verotus, kustannustaso ja matkailijoiden käyttämien palveluiden määrä.

Liittyvät ammatit: tarjoilija

Lähteet: utbildning.se, ammattinetti.fi