Täydennyskoulutusta farmaseutille

Täydennyskoulutusta farmaseutille, Uraopas

Farmaseutti työskentelee useimmiten apteekissa lääkkeiden ja lääkehoitojen asiantuntijana. Farmaseutin työ on asiakaspalvelutyötä, jossa tarvitaan tarkkuutta, huolellisuutta ja taloudellista ajattelua. Yksityisten apteekkien lisäksi farmaseutti voi työskennellä sairaala-apteekeissa, sairaalan osastoilla ja työnjohtotehtävissä lääketeollisuudessa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi farmaseutille

Asiakkaat kääntyvät ensimmäiseksi farmaseutin puoleen apteekissa. Asiakaspalvelulla on suuri rooli ammatissasi, joten miksi et kehittäisi asiakaspalvelutaitojasi? Hyvillä asiakaspalvelutaidoilla selviät haastavistakin asiakastilanteista.

Farmaseutin kannattaa kehittää vuorovaikutustaitojaan, jotta hän tunnistaisi tilanteet, joissa asiakas kuuluu ohjata muun terveydenhuollon ammattilaisen puoleen.

Apteekissa teet yhteistyötä kollegoidesi ja proviisoreiden kanssa, joten tarvitset hyviä yhteistyötaitoja. Tiimityötaitojen täydennyskoulutuksiin voi osallistua yksin tai yhdessä työporukan kanssa.

Taloudellinen ajattelutapa työn tukena

Farmaseutti tarvitsee taloudellista ajattelutapaa, sillä hän arvioi läähehoidon kustannuksia niin asiakkaan kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Suuntaa siis katseesi liiketoiminnan koulutuksiin ja opiskele esimerkiksi myyntitaitoja.

Farmaseutti tarvitsee tietoteknisiä taitoja. Esimerkiksi tietokoneen ajokortti on mahdollista suorittaa monella taitotasolla. Tavallisimmista toimisto-ohjelmista kannattaa hallita ainakin Microsoft Officen Excel, Word ja PowerPoint. Huomasithan, että brändin uusimmat tuotteet ovat siirtyneet pilveen?

Terveydenhuollon henkilökuntaa kouluttavien farmaseuttien kannattaa katsoa pedagogiikan täydennyskoulutukset. Työnjohtotehtävissä toimivat voivat kehittää esimiestaitojaan.

Apteekkarin urasta haaveilevat voivat valmistautua tulevaan suorittamalla esimerkiksi yrittäjän ammattitutkinnon. Yrittäjä tarvitsee tietoa muun muassa verotuksesta, kirjanpidosta, laskentatoimesta ja markkinoinnista.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Farmaseutin on tärkeää kouluttaa itseään säännöllisesti, sillä lait muuttuvat ja markkinoille tulee jatkuvasti uusia lääkkeitä.

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Työllisyystilanne apteekkialalla näyttää erittäin hyvältä. Lääkkeiden kysyntä pysyy tasaisena talouden suhdanteista riippumatta. Väestön ikääntyminen lisää tarvetta apteekkialan ammattilaisille. Vastavalmistuneet voivat kokea lyhytaikaista työttömyyttä.

Lääketeollisuus puolestaan työllistää aiempaa vähemmän, sillä lääkkeiden teollinen tuotanto on siirtynyt pääasiassa ulkomaille. Suomessa uusien lääkkeiden tuottaminen markkinoille työllistää tutkimuksen, tuotekehityksen ja markkinoinnin parissa.

Lähteet: ammattinetti.fi