5 syytä, miksi työnantajien tulisi panostaa enemmän työntekijöiden koulutukseen

Lue 5 syytä, miksi työnantajien tulisi panostaa enemmän työntekijöiden koulutukseen!

Työntekijät kouluttautumassa

Vahvistaako työntekijöiden kouluttamiseen satsaaminen tulevaisuuden työvoimaa?

Pandemian vuoksi monet ihmiset ovat pohtineet uudelleen nykyistä uraansa. HR-alan johtavan toimijan Randstadin mukaan esimerkiksi Iso-Britanniassa jopa 69 prosenttia työntekijöistä olisi valmis vaihtamaan työpaikkaa. Rekrytointiasiantuntijoiden mukaan 24 prosenttia työntekijöistä aikoo myös tehdä niin seuraavan puolen vuoden aikana.

Syitä työpaikkavaihdokselle ovat muun muassa työn joustavuuden sekä korkeamman palkan tavoittelu. Kuitenkin jopa 42 prosenttia uran vaihtajista sanoo vain haluavansa kokeilla jotain uutta. Tämän takia työnantajien kannattaa harkita työntekijöiden uudelleenkouluttamista. Tarjoamalla työntekijöille parempaa ja monipuolisempaa koulutusta työnantajat voivat sitouttaa paremmin sellaisia työntekijöitä, jotka saattavat etsiä sitä muualta.

Jos haluat pitää parhaat työntekijäsi, pysyä nykyisten trendien edellä ja vähentää tarpeettomia kustannuksia, on ehkä aika kutsua koulutusalan ammattilainen paikalle. Ulkopuolisen koulutuksentarjoajan hyödyntämisestä on monia etuja, joten mitä vielä odotat?

Ulkoisen koulutuksen hyödyt

Yrityksen sisäisen koulutuksen järjestäminen voi tuntua käytännölliseltä, mutta koulutuksen suunnittelu, valvonta ja toteutus vie kurssien vetäjät – jotka usein työskentelevät esihenkilötehtävissä – pois muista tehtävistään. Kun hyödynnät ulkopuolista kouluttajaa, johtajat voivat työskennellä omissa tehtävissään tietäen, että työntekijät saavat laadukasta koulutusta. Lisäksi ulkopuoliset koulutuksen tarjoajat tuovat tuoreita näkemyksiä muista yrityksistä, jolloin työntekijät saavat laajempaa kokemusta.

1. Houkuttele, rekrytoi ja pidä parhaat kyvyt

Milleniaalien työskentelytottumuksia tutkiva raportti väittää, että milleniaalit arvostavat elinikäistä oppimista ja osaamisen parantamista enemmän kuin aikaisemmat sukupolvet. He kuitenkin myös vaihtavat työpaikkaa aiempia sukupolvia todennäköisemmin. Koska milleniaalien osuus työvoimasta on jopa 50 prosenttia, työnantajien kannattaa paitsi houkutella hyviä työntekijöitä, myös saada heidät jäämään pidemmäksi aikaa.

2. Rakenna vahvoja, tehokkaita tiimejä

Tehokkaat tiimit ovat päämäärätietoisia, niillä on toimintasuunnitelma ja avoin keskinäinen kommunikointi. Osaamisen kehittäminen on kuitenkin olennainen osa menestystä. Menestyäkseen tiimien on opittava uutta nopeasti ja täydennettävä taitojaan säännöllisesti. Ulkoistettu koulutus auttaa pitämään liiketoimintamallit ja toimintatavat ajan tasalla, jolloin tiimien on helpompi toimia menestyksekkäästi.

3. Luo vahvempi työvoima

Uusien työntekijöiden perehdyttäminen vie arvokasta aikaa sekä resursseja, mutta olemassa oleviin työntekijöihin sijoittaminen on yksinkertainen ja kustannustehokas vaihtoehto. Laadukas henkilöstökoulutus lisää henkilöstön pysyvyyttä, sillä työntekijöitä, jotka saattavat alkaa etsiä uutta työpaikkaa muualta, voi kannustaa jatkamaan tai ottamaan uusia tehtäviä samassa yrityksessä.

Teknologiajätti Amazonin tavoitteena on tulla johtavaksi globaaliksi työnantajaksi, jonka vuoksi he käynnistivät Career Choice -ohjelman, joka sijoitti 10 miljoonaa puntaa 5 000 työntekijän kouluttamiseen seuraavan kymmenen vuoden aikana. Ymmärtämällä ammattitaitoisen tulevaisuuden työvoiman hyödyt Amazonin ohjelma tarjoaa koulutusta myös työntekijöille, jotka haluavat vaihtaa yrityksen sisällä toisiin tehtäviin, kuten vaikkapa kirjanpitoon tai ohjelmistokehitykseen.

Työtehtävien muuttuessa yhä joustavammiksi tulevaisuuteen tähtäävät yritykset sijoittavat korkealaatuiseen koulutukseen, joka mahdollistaa työntekijöiden työskentelyn uusissa rooleissa.

4. Pysy tekniikan edellä

Iso-Britannian palkitun IT-alan rekrytointitoimija People Sourcen mukaan IT-taitojen, kuten SQL:n, Javascriptin ja AWS:n, kysyntä jatkaa kasvuaan. Koska tekniikka kehittyy niin nopeasti, on parasta hakea erikoiskoulutusta asiantuntijoilta. Monet kurssien tarjoajat tarjoavat uusinta ja relevanttia koulutusta pitääkseen työntekijät koko ajan kehityksen kärjessä.

5. Säästä rahaa

Arvioiden mukaan perehdyttäminen voi maksaa noin kolmanneksen työntekijän koko palkasta; se on kallista ja aikaa vievää. Siksi työnantajien tulisi pyrkiä parhaansa mukaan säilyttämään olemassa oleva henkilöstö. Esimerkiksi Iso-Britannian työvoimasta suurin osa tulee McKinseyn tekemän selvityksen mukaan tarvitsemaan täydennys- tai uudelleenkoulutusta vuoteen 2030 mennessä. Tilanne Suomessa on samankaltainen. On siis selvää, että laadukkaaseen koulutukseen satsaaminen kannattaa.

Nykyisten työntekijöiden osaamisen vahvistaminen ja uudelleenkouluttaminen säästää pitkässä juoksussa rekrytointi- ja perehdytyskuluja, ja on siksi työnantajlle taloudellisesti kannattava ratkaisu.

Rahan sijoittaminen laadukkaaseen ulkoiseen koulutukseen on hintansa arvoista. Se lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, luo joustavuutta, lisää tuottavuutta sekä kasvattaa liiketoimintaa.

Miksi odottaa? Ota yhteyttä yrityksesi ulkopuoliseen koulutusasiantuntijaan jo tänään.

Löydä koulutus