ECDL-kortti on kansainvälinen todistus it-osaamisesta

Hanki todistus ja vahvistus tietokoneiden käyttötaidoillesi suorittamalla kansainvälinen it-perusosaamisen tutkinto ECDL.
Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

ECDL, kansainvälinen it-perusosaamisen tutkinto

ECDL (European Computer Driving Licence) on kansainvälinen it-perusosaamisen tutkinto. Se perustuu suomalaiseen Tietokoneen ajokortti -tutkintoon, joka lanseerattiin 1994. Seuraavana vuonna Council of European Professional Informatics Societies (CEPIS) käynnisti hankkeen, jonka tehtävänä oli selvittää, kuinka kehittää IT-perusosaamisen tasoa aikuisväestön keskuudessa kaikkialla Euroopassa. Tämän jälkeen järjestelmää testattiin ja suomalaisen Tietokoneen ajokortin pohjalta kehitettiin uudet tutkintovaatimukset ja tehtävät.

Suomessa ECDL-tutkintojärjestelmä otettiin käyttöön 2001, ja sen on suorittanut jo yli 12 miljoonaa ihmistä.

Suomessa ECDL-tutkinnon voi suorittaa seuraavilla kielillä

• suomi
  • ruotsi
  • englanti
  • venäjä

ECDL-tutkintoja on useita – sovitettuna eri taitotasoille ja aloille

• eKansalainen – tietokoneen peruskäytön tutkinto, jonka tavoitteena on saattaa tietoyhteiskunnan taidot jokaisen ulottuville.
  • ECDL perustutkinto – tutkinto työelämän tarpeisiin (sisältää seitsemän moduulia).
  • ECDL Start – osatutkinto, jossa on neljä vapaavalintaista osiota perustutkinnosta.
  • ECDL Advanced – jatkotutkinto, jonka voi suorittaa neljästä eri aihealueesta, joista jokainen muodostaa oman tutkintonsa.
  • ECDL Expert – sertifikaatti, joka myönnetään henkilölle, joka on suorittanut kaikki neljä erillistä ECDL Advanced -jatkotutkintoa.
  • IT Security -tietoturvatutkinto
  • CTP eli Certified Training Professional-kouluttajakoulutus